Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

مشکل خرید کودهای شیمیایی برای کشاورزان برطرف شد

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه مشکل خرید کودهای شیمایی به دلیل نبود توان مالی کشاورزان برطرف شد، گفت: در سال زراعی جاری شرکت بازرگانی دولتی کودهای ازته، فسفره و پتاسه را بدون دریافت مبلغی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

مشکل خرید کودهای شیمیایی برای کشاورزان برطرف شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، علیرضا مهاجر، در جلسه ستاد کشت های پاییزه استان کردستان اظهار داشت: قرار شده شرکت بازرگانی دولتی کودهای ازته،فسفره و پتاسه(NPK) را به صورت قراردادی در اختیار کشاورزان برای کشت پاییزه در سال زراعی جاری قرار دهد.

وی با بیان اینکه در هنگام خرید این کودهای شیمایی  مبلغی از کشاورز دریافت نمی‌شود بلکه در زمان برداشت و تحویل محصول در سیلو هزینه از کشاورزان اخذ خواهد شد، افزود:  برای حمایت از کشاورزان و تشویق آنها به استفاده از کودهای مورد نیاز از این شیوه‌ها بهره گرفته شده است.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی‌ یادآور شد: کودهای ازته، فسفره و پتاسه اگر به اراضی زیرکشت غلات داده نشود هیچ ریزمغذی جوابگو نخواهد بود لذا مصرف این سه کود باید در دستور کار قرار داده شود.

هیچ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی حق ارائه یک کود به کشاورز را ندارد

مهاجر اعلام کرد: هیچ کدام از شرکت های خدمات حمایتی در کشور حق ندارند تنها کود اوره را به کشاورز تحویل دهند و باید سه کود اصلی ازت، فسفر و پتاس را باهم به آنها ارائه دهند.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزایش داده شد تا کشاورزان بتوانند علاوه بر تامین هزینه نهاده‌ها درآمد مطلوبی هم از این طریق کسب کنند.

مهاجر تاکید کرد: قیمت تضمینی  هر کیلوگرم گندم ۷۵ هزار ریال و هر کیلوگرم کلزا هم ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده  و این دوره‌ای استثنایی در تولید و فروش این محصولات است.

وی یادآور شد: از آنجا که کود به صورت یارانه‌ای عرضه‌ می‌شود لذا امکان دخل و تصرف در آن وجود دارد به همین دلیل تا ۲۲ آبان سال جاری باید فروش همه کودهای شیمایی از صفر تا ۱۰۰از طریق سامانه و به صورت آنلاین انجام شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت نظارت بر نحوه توزیع کودهای شیمایی تاکید کرد و گفت: نظارت لازم توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی بر مصرف کود در زمین‌های کشاورزی صورت گیرد.

مهاجر یکی از مهمترین اصول را در دیمزارها رعایت تناوب خواند و اظهار داشت: بهترین تناوب برای گندم ، کلزا است که علاوه بر تقویت منجر به استرلیزه کردن خاک و در نتیجه ایجاد شرایط افزایش عملکرد گندم، می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید