Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات وزرات جهاد کشاورزی:

تخصیص 413 میلیارد ریال تسهیلات ادوات کشاورزی به کردستان

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات وزرات جهاد کشاورزی گفت: در طرح جهش تولید در دیم زارهای کردستان 999 دستگاه ادوات کشاورزی با تسهیلات 413 میلیارد ریال با نرخ 4 درصدبه استان کردستان تخصیص داده می‌شود.

تخصیص 413 میلیارد ریال تسهیلات ادوات کشاورزی به کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرامک عزیزکریمی، در جلسه ستاد کشت‌های پاییزه استان کردستان در سنندج اظهار کرد: استان کردستان سهم بزرگی در تولید گندم، علوفه جهش تولید و محصولات زراعی دارد و از استان‌های پیشرو در حوزه کشاورزی در کشور است.

وی با بیان اینکه 18 درصد طرح دیمزارهای کشور مختص به استان کردستان است، افزود: طرح جهش تولید دارای سه رکن اساسی از جمله کشت مستقیم، تناوب و آیش است.

عزیزکریمی بیان کرد: تمام محقیق بر این اعتقادند که انجام کشت مستقیم در اقلیم سرد اصلا وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات وزرات جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه دومین رکن اجرای جهش تولید در دیم زارها تناوب است، افزود: قرار نیست همچون گذشته در دیمزارها 80 درصد گندم و جو کشت شود بلکه باید دانه‌های روغنی و علوفه با سهم 5 درصد و حبوبات نیز با سهم 10 درصد به صورت تناوب در مزارع کشت شوند.

وی با تاکید براینکه باید به اصل تناوب و جایگاه هر محصول در مزارع آگاه باشیم، اظهار داشت: تا آنجایی که ممکن است باید آیش در مزارع به آیش سبز تبدیل شود و کردستان در این زمینه در کشور پیشتاز است.

عزیزکریمی گفت: در طرح جهش تولید 999 دستگاه ادوات کشاورزی با تسهیلات 413 میلیارد ریال با نرخ 4 درصد به استان کردستان تخصیص داده می‌شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات وزرات جهاد کشاورزی اظهار داشت: با همکاری ستاد اجرایی خوشبختانه کشاورزان می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان از تسهیلات کشاورزی بهره‌مند شوند.

وی افزود: بذر ماشک با همکاری معاونت امور زراعت تا کنون  و در مرحله اول 220 تن از خارج و 700 تن نیز در کشور تولید شده که به استان کردستان ارسال می‌شود.

عزیزکریمی در پایان گفت:کشت انتظاری بیشتر برای مناطق سرد و کشت پاییزه نیز برای مناطق معتدل توصیه می‌شود که کردستان در این زمینه مشکل خاصی ندارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید