Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم کشور:

تولید بذر گندم در کشور به ۴۰۰ هزار تن رسیده است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه تولید بذر گندم در کشور به ۴۰۰ هزارتن رسیده است، گفت: بذر مورد نیاز گندم برای کشت پاییزه به اندازه کافی وجود دارد و انتظار می‌رود کشاورزان از بذور مناسب و گواهی شده به منظور افزایش عملکرد محصول خود استفاده کنند.

تولید بذر گندم در کشور به ۴۰۰ هزار تن رسیده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سهراب سهرابی، در جلسه ستاد کشت های پاییزه استان کردستان اظهار داشت: یکی از دلایل موفقیت کشورمان در تولیدگندم به توسعه استفاده از ارقام جدید و حجم بذور تولیدی برمی‌گردد.

وی با اعلام اینکه تولید بذر گندم در کشور به ۴۰۰ هزار تن رسیده است، افزود: بذر مورد نیاز گندم برای کشت پاییزه تامین شده و مشکل و کمبودی در این راستا وجود ندارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در کردستان که یکی از استان‌های مهم تولید گندم کشور است ۸۴ درصد برنامه تولید بذر گندم آبی و ۵۴ درصد گندم دیم محقق شده است.

سهرابی با تاکید براینکه امسال نباید رسوب بذر پرورشی و گواهی شده گندم را در انبارها داشته باشیم، گفت: برای تولید باکیفیت نخستین اقدام استفاده و تامین بذر مناسب است لذا هم کارشناسان و هم کشاورزان باید به این مهم دقت و توجه لازم را داشته باشند.

وی یادآور شد: در گذشته رقم عمده کشت شده گندم ،سرداری بود که اکنون تنوع ارقام این محصول افزایش خوبی پیدا کرده است و با مصرف متعادل کودهای شیمایی و تاریخ و عمق کشت مناسب می‌توانیم عملکرد در هکتار را افزایش دهیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه اجرای کشاورزی حفاظتی در کشور اقدامی انتخابی نیست بلکه الزامی است، اظهار داشت: کشاورزی حفاظتی منجر به پایداری منابع آب و خاک در کشور می‌شود لذا اجرای آن باید در دستور کار قرار داده شود.

۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران به زیرکشت چغندرقند می‌رود

مجری طرح چقندرقند وزارت جهادکشاورزی هم در این جلسه با اشاره به اینکه استفاده از چغندرقند در تناوب با همه محصولات امری مفید و تاثیرگذار است، گفت: کردستان یکی از استان‌های پیشرو در تولید این محصول است.

پیمان حصادی اضافه کرد: تنها سال ۱۳۹۶ با تولید بیش از هشت میلیون تن چغندرقند و افزایش زیاد این محصول نسبت به ظرفیت موجود در کشور مشکلاتی برای چغندرکاران پیش آمد.

وی یادآور شد: سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت چغندر قند اختصاص پیدا می کند و در کردستان هم تا چهار هزار هکتار ظرفیت کشت این محصول وجود دارد.

اختصاص ۴۱۳ میلیارد ریال برای خرید ادوات کشاورزی به کردستان

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی هم در این جلسه اظهار داشت: سازمان‌های جهاد کشاورزی نباید فقط بر استفاده از کود ازته تبلیغ و اطلاع رسانی کنند بلکه باید بر مصرف کودهای ازته، فسفره و پتاسه به طور همزمان تاکید کنند.

فرامک عزیزکریمی به اجرای طرح جهش تولید در کشور اشاره کرد و افزود: این طرح چند مولفه و ستون اصلی دارد که یکی از آنها کشت مستقیم است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح سهم کشت دانه‌های روغنی پنج درصد، علوفه پنج درصد، گندم و جو ۶۰ درصد است، افزود: قرار شده آیش زمین را به آیش سبز یعنی کشت  لگوم‌های علوفه ای هم چون ماشک تبدیل کنند.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در راستای اجرای این طرح حدود ۹۹۹ دستگاه ادوات کشاورزی با تخصیص ۴۱۳ میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد به کشاورزان استان کردستان اختصاص داده شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید