Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان:

۵۹ هزار هکتار از اراضی کردستان مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین است

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ۵۹ هزار هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سیستم های آبیاری نوین است، گفت: سطح اراضی آبی مجهز به سیستم های نوین آبیاری در این استان بالاتر از میانگین کشوری بوده که این بیانگر نحوه بهره برداری صحیح از منابع آبی در این منطقه است.

۵۹ هزار هکتار از اراضی کردستان مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین است

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری، در جلسه ستاد کشت های پاییزه استان که با حضور سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد، اظهار داشت: یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان داریم و سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار آیش و مابقی به زیرکشت محصولات زراعی و باغی می رود.

وی با اشاره به اینکه سه درصد بارندگی و هفت درصد رواناب کشور مربوط به کردستان است، افزود: با وجود این ظرفیت ۱۲ درصد اراضی کشاورزی استان آبی و ۸۸ درصد دیم است.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان یکی از مطالبات استان را افزایش سطح اراضی آبی در استان است، گفت: تخصیص آب مورد نیاز برای تبدیل ۹۶ هزار هکتار اراضی دیم به آبی را دریافت کردیم و با تحقق این مهم میزان اراضی آبی استان به ۲۰ درصد می رسد ولی همچنان با ۴۶ درصد متوسط کشوری فاصله خواهیم داشت.

سپری یادآور شد: در حال حاضر ۵۹ هزار هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سیستم های آبیاری نوین هستند که این میزان معادل ۴۱ درصد اراضی آبی استان است.

وی با اشاره به اینکه بیش از سه میلیون راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد، گفت: سالانه ۲۵۰ هزار تن شیر و بیش از ۳۱ هزار تن گوشت قرمز تولید می شود که ۵۵ درصد گوشت قرمز تولید شده استان به خارج از استان صادر می شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان اظهار داشت: ظرفیت سیلوی استان ۷۰۰ هزار تن است و ۳۴۰ هزار تن هم پروانه تاسیس صادر شده که در آینده به این میزان افزوده می شود.

سپری با بیان اینکه بخش کشاورزی کردستان تاثیرزیادی بر اقتصاد استان دارد، افزود: ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۰ درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است.

وی اعلام کرد : از ۳۱ هزار دستگاه تراکتور و کمباین موجود در استان ۲۰ هزار دستگاه عمر ۲۰ سال و چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه هم بیش از ۲۰ سال عمر دارند و نیاز به جایگزینی و نوسازی در این حوزه داریم.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به تاثیرگذاری مصرف کود در عملکرد محصولات زراعی گفت: به دلیل افزایش قیمت مود فسفاته به هر کیسه ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان. مصرف آن در استان بسیار کاهش یافته است.

سپری اضافه کرد: براساس برآوردهای انجام شده بیش از ۶۷ درصد اراضی کشاورزی استان فقر کودفسفاته پیدا کردند و این در عملکرد محصولات تاثیر منفی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت های زمستانه نیاز به ارقام مطلوب در این راستا است، گفت: اجرای نهضت زیرشکن هم ضروری است چراکه هر سالی زیرشکن بیشتری استفاده شده تولید بهتر بوده است.

افزایش ۱۲ درصدی عملکرد محصول در سیستم بی خاک ورزی

 عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در این جلسه به نکات اصلی کاشت پاییزه غلات دیم اشاره کرد و  اظهار داشت : تهیه بستر بذر مبتنی بر کشاورزی حفاظتی و حداقل دستکاری خاک از نکات مهم در کشت در دیمزارها است.

ابراهیم روحی اضافه کرد: انتخاب رقم و بذر مناسب و تغذیه  کافی از دیگر نکات اصلی در کاشت پاییزه غلات به صورت دیم است که اگر رعایت شود به سطح مناسبی در تولید خواهیم رسید.

وی افزود: اگر کشاورزان تمایل به کشت جاکار دارند یعنی بعد از کشت گندم مجدد این محصول را کشت می کنند باید بدون خاک ورزی اینکار را انجام دهند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان اظهار داشت: برمبنای نتیجه آزمایش چهار ساله در سیستم بی خاک ورزی ۱۲ درصد افزایش عملکرد محصول داشتیم.

روحی اضافه کرد: ظرفیت ارقام جدید گندم مثل واران در جاهایی که تغذیه درست انجام شده نسبت به ارقام قدیمی مانند سرداری در یک سال خشک بالاتر و عملکرد بیشتری داشتند.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به افزایش عملکرد و تولید پایدار توسعه تنوع ژنتیکی و کاشت ارقام مختلف ضروری است، یادآورشد:

و در حال حاضر برای منطقه سرد بیش از ۱۲ رقم وجود دارد که برتری آنها نسبت به رقم سرداری در اکثر آزمایشات و در بیشتر مناطق با شرایط آب و هوایی مختلف به اثبات رسیده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید