Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان؛

480هزار هکتار از دیمزارهای کردستان زیرپوشش طرح جهش تولید قرار می‌گیرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۴۸۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان در سال زراعی آینده (۱۴۰۱-۱۴۰۰) ، زیرپوشش طرح جهش تولید قرار می‌گیرد.

480هزار هکتار از دیمزارهای کردستان زیرپوشش طرح جهش تولید قرار می‌گیرد

به گزارش  خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیمزارهای ۶ استان کشور از جمله کردستان از سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آغاز شد، اظهار داشت: در نخستین سال اجرای این طرح ۱۸۹ هزار هکتار از دیمزارهای استان زیرپوشش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت اجرایی این طرح در بین ۶ استان مربوط به کردستان بود، اضافه کرد: محصولات کشت شده مورد حمایت در این طرح شامل گندم، جو، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی شامل گلرنگ و کلزا است.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در نهمین جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان که با حضور نماینده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تشکیل برنامه جهش تولید در سال جاری هم مشخص شد، گفت: برنامه جهش تولید در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقیاس ۴۸۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان است که افزایش قابل توجهی نسبت به سال نخست اجرای این طرح دارد.

سپری با اعلام اینکه ۱۸ درصد برنامه جهش تولید کشور در کردستان به اجرا درمی آید، یادآور شد: امسال ۲۶۰ هزار هکتار گندم، ۹۶ هزار هکتار جو، ۵۲ هزار هکتار انواع حبوبات، ۵۳ هزار هکتار دانه‌های روغنی (گلرنگ دیم) و ۱۹ هزار هکتار نباتات علوفه‌ای دیم در این استان زیر پوشش این طرح می‌رود.

وی با بیان اینکه مدیریت مزارع در مراحل کاشت، داشت و برداشت بر عهده کارشناسان این سازمان است، اظهار داشت: با توجه به اینکه ترویج مصرف کودهای پتاسه وازته در پایداری تولید بسیار موثر است به گونه‌ای که مصرف ۱۰۰کیلو کود ازته در هکتار ،عملکرد محصولات را تا ۲برابر افزایش می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: انتظار می‌رود کارشناسان پهنه در انتخاب اراضی پایلوت طرح به مسائلی مانند گزینش کشاورزان پیشرو، استفاده از ارقام جدید و پربازده، استفاده از کودهای پایه، تحقق کشاورزی حفاظتی، کشت مستقیم، انجام عملیات مبارزه با آفات و علف‌های هرز در مزارع توسط بهره برداران توجه داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید