Iranian Agriculture News Agency

13 رقم کلزا در مزرعه PVS شهرستان دهگلان کشت شد

بذر و کود مورد نیار درسطح شهرستان های استان توزیع شده است

13 رقم کلزا با منشا بذری فرانسه، آلمانی، و ایرانی در مذرعه PVS شهرستان دهگلان با همکاری کارشناسان بخش کشاورزی و مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان کشت شد.

13 رقم کلزا در مزرعه PVS شهرستان دهگلان کشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، ویژگی‌های خاص گیاه کلزا و سازگاری آن با شرایط آب‌وهوایی اکثر نقاط کشور باعث شده ‌است که توسعۀ کشت این گیاه به‌عنوان نقطۀ امیدی جهت تأمین روغن خام مورد نیاز کشور و رهایی از واردات به شمار ‌رود.

کلزا علاوه بر تامین روغن کنجالۀ حاصل از ارقام اصلاح‌شدۀ آن به‌آسانی جایگزین کنجالۀ سویا که مهمترین خوراک دام طیور به حساب می آید شده است.

جهاد کشاورزی استان کردستان برای توسعه کشت کلزا در مزاع مستعد استان برنامه ترویجی و تشویقی مختلفی در سطح استان به اجرا در اورده است که یکی از این برنامه های ترویجی مزارع PVS   است.

در این مزارع ارقام مختلف بذور در کنار مزارع کشاورزان منطقه کشت می شود تا عملکرد ارقام مختلف در شرایط یکسان مقایسه و در معرض بازدید کشاورزان قرار بگیرد.

در همین راستا امروز با حضور خبرنگاران واحد خبر صدا و سیمای مرکز کردستان و با همکاری کارشناسان بخش کشاورزی و مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان کشت ارقام مختلف کلزا در مزرعه PVS شهرستان دهگلان انجام شد.

کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در این راستا گفت: برنامه ابلاغی کشت دانه روغنی کلزا برای سال زراعی 1400- 1401 حدود 4 هزار هکتار است که امیدواریم با توجه به افزایش قیمت خرید کلزا در سال آتی تمام 4 هزار هکتار را زیر کشت ببریم.

آزاد احمدی تصریح کرد: تا اکنون در سطح استان 70 هکتار کلزا کشت شده است و روند کشت به خوبی در استان انجام می شود.

وی با بیان اینکه برای کشت 4 هزار هکتار کلزا در استان 20 تن بذر لازم است افزود: تا اکنون 10 تن ارقام مختلف بذر در سطح شهرستان های استان توزیع شده و کود لازم هم در مراکز توزیع کود به وفور موجود می باشد.

احمدی با اشاره به اینکه میانگین عملکرد کلزا در هر یک هکتار در سطح استان حدود 3 تن می باشد تاکید کرد: به لحاظ اقتصادی کشت کلزا در مقایسه با محصولات زراعی دیگر برای کشاورزان مقرون به صرفه است.

وی تاکید کرد: سال گذشته در سطح یک هزار هکتار از ازاضی استان کشت کلزا انجام شد که 2 هزارو 131 تن کلزا تولید و از کشاورزان خرید تضمینی شد.

آزاد احمدی خاطر نشان کرد: دانه روغنی کلزا، دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است که علاوه بر مصراف خوراکی برای تغذیه دامها نیز از علوفه و کنجاله آن استفاده می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید