Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی کردستان، ستاره ای که خوش درخشید

کردستان در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری دومین استان کشور شد

تجهیز اراضی آبی به سیستم‌های نوین آبیاری در استان کردستان به صورت جدی پیگیری شده و در نهایت حدود ۲۶.۵ درصد از کل اراضی تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری این استان انجام گرفته است.

کشاورزی کردستان، ستاره ای که خوش درخشید

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان،  بحران خشکسالی پدیده ای  است که در دهه اخیر جهان و به خصوص کشورهایی همچون ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین واقع شده را با چالش های جدی مواجه کرده است.

بخش کشاورزی که منبع اصلی غذایی برای جوامع بشری محسوب می شود در شرایط خشکسالی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب های جدی می بیند به طوریکه کاهش آب های سطحی سبب می شود تا زارعان  و باغداران و سایر بخش ها به برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی  روی بیاورند.

در این میان برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی آن هم در شرایط خشکسالی یا کم بارشی سبب می شود تا این ذخایر ارزشمند در کمترین زمان نیست و نابود شوند چرا که شیوه برداشت از این منابع غیر علمی و سنتی بوده و خسارت ها را دوچندان می کند.

 وسعت و استعدادهای سرزمینی کردستان، برای کشاورزی مناسب است و این بخش با اتکا به توانمندی های خود توان رفع مشکلات اشتغال و توسعه پایدار استان را دارد بطوریکه هم اکنون زندگی حدود ۱۶۰ هزار بهره بردار با جمعیت تحت پوشش حدود ۶۰۰ هزار نفری به این بخش وابسته است.

هرچند صنعت آبیاری نوین نیز از سال ۱۳۴۸ درایران شکل گرفته، اما در ۲ دهه اخیر و به دلیل کم آبی و خشکسالی های متوالی روش آبیاری قطره‌ای به عنوان یکی از راه های مناسب برای کاهش مصرف آب کشاورزی رونق بیشتری گرفته است.

با وجود اینکه سطح اراضی آبی کردستان به نسبت میانگین کشور با حدود ۱۰ درصد در پایین‌ترین رتبه کشور قرار دارد اما با تلاش‌های انجام یافته در چند سال گذشته این استان در رتبه اول کشور با حدود ۴۰ درصد در زمینه تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‎های نوین آبیاری قرار گرفته است.

تجهیز اراضی آبی به سیستم‌های نوین آبیاری در استان کردستان به صورت جدی پیگیری شده و در نهایت حدود ۲۶.۵ درصد از کل اراضی تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری این استان انجام گرفته است.

 کردستان در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری دومین استان کشور شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کردستان رتبه دوم را در بین استان‌های مختلف کشور کسب کرد.

فرید سپری اظهار داشت: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان از نظر درصد تطابق با فرآیندهای دستورالعمل اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بیشترین امتیاز را کسب کردند.

وی اضافه کرد: امتیاز کردستان در تطابق با فرآیندهای دستورالعمل اجرای این طرح ۹۵.۳ بوده و متوسط امتیاز کشوری در این زمینه ۷۹ بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: ۳۲۵ طرح توسعه سامانه نوین آبیاری در سطح یک هزار و ۶۴۵ هکتار از اراضی استان امسال به اجرا درآمده و یا در حال اجرا است.

سپری با اشاره به اینکه سامانه آبیاری نوین در ۴۷۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان تاکنون اجرایی شده است، افزود: از این میزان ۱۶۱ هکتار آبیاری بارانی ، ۱۱۴ هکتار آبیاری قطره‌ای و ۲۰۳ هکتار هم آبیاری کم فشار بوده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هم در یک هزار و ۱۶۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان شامل  ۶۰۶ هکتار آبیاری بارانی، ۲۵۳ هکتار آبیاری قطره‌ای و ۳۰۸ هکتار هم آبیای کم فشار در حال اجرا است.

با وجود اینکه کردستان از استان‌های موفق در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی آبی است اما انتظار می‌رود با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب در اراضی کشاورزی ﮐﻼسﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ بیشتری ﺗﻮﺳﻂ ﺟﻬﺎد ﮐﺸﺎورزی در ﺟﻬﺖ آﻣﻮزش اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﮐﺸﺎورزی ﺗﺨﺼﺼﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻬﯿﻨﻪﺳﺎزی ﻣﺼﺮف آب برگزار شود ﺗﺎ داﻧﺴﺘﻨﯽﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ روشﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ آﺑﯿﺎری را ﺑﻪ ﮐﺸﺎورزان ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮐﻨﻨﺪ.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید