Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی کردستان به یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در شرایط طبیعی سالانه سه میلیون تُن محصول در استان تولید می‌شود، گفت: ظرفیت فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی استان به یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن در سال رسیده است.

ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی کردستان به یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری، در جمع خبرنگاران، محور توسعه استان را بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: کردستان روی ریل توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار گرفته است و این مهم همچنان با قدرت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ۹۵.۵ درصد مزارع گندم کردستان به صورت دیم است، اضافه کرد: ۹۰ هزار نفر در استان در سطحی معادل ۶۰۰ هزار هکتار مشغول به کشت گندم و فعالیت در این حوزه هستند و کردستان بالاترین سطح مزارع زیر کشت گندم دیم را در کشور به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اشاره‌ای به خشکسالی و کاهش بارندگی در سال های اخیر داشت و گفت: گندم کردستان با آب سبز یا همان آب باران رشد می‌کند، این در حالی است که سایر استانها برای آبیاری گندم زارها از آب زیرزمینی استفاده می کنند.

سپری به تعداد سیلوهای موجود در استان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ واحد سیلو با ظرفیت ۶۵۹ هزار تن و ۱۴ واحد دارای پروانه تاسیس سیلو به ظرفیت ۳۴۵ هزار تن در استان وجود دارد.

وی اظهار داشت: از این ۱۴ واحد دارای پروانه تاسیس، حداقل ۱۱۰ هزار تن آن بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که یکی پس از دیگری به سیلوهای قابل بهره برداری استان اضافه می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ظرفیت ذخیره سازی محصولات که شامل سیلو، سردخانه و انبار های فنی است، بیشتر از ۷۵۰ هزار تن است که در مجموع برای ۲ میلیون تن از این محصولات در استان کردستان برنامه ریزی‌های لازم انجام شده و کمترین میزان ضایعات را داریم.

سپری به اجرای برنامه جهش تولید در دیم زارهای استان اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته در قالب این طرح و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، ۱۸۸ هزار هکتار اراضی دیم در استان وجود در دستور کار قرار گرفت که امسال این میزان به ۴۵۰ هزار هکتار رسیده است.

وی تاکید کرد: استان کردستان نقطه عطفی برای اجرای برنامه جهش تولید در کشور است، چراکه پروژهای اجرا شده دیم در استان می‌تواند الگوی موفقی برای سایر استان‌ها باشد.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

این استان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه بیش از سه میلیون  تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که بالغ بر ۴۰۰  هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با سطح زیر کشت ۶۰۰ هزار هکتار و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تُن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید