Iranian Agriculture News Agency

سپری تصریح کرد:

ضرورت پایداری اجتماعی اقتصادی و تاب آوری بخش کشاورزی بعد از پاندمیک کوئید 19

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: باید تاب آوری رادر مقابل بیماری کوید 19 با تسهیل در خدمت به کشاورزان و اختصاص تسهیلات کم بهره برای امهال تسهیلات افزایش داد.

ضرورت پایداری اجتماعی اقتصادی و تاب آوری بخش کشاورزی بعد از پاندمیک کوئید 19

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، در همایش ملی مدیریت کسب و کار در شرایط بحران و عدم اطمینان با عنوان « تاب آوری اجتماعی اقتصادی بخش کشاورزی بعد از پاندمیک کرونا» که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد اظهار کرد : در شرایطی که مواد غذایی کافی برای تغذیه تمامی افراد در دنیا وجود دارد و دلیلی جهت احتکار مواد غذایی وجود ندارد، شیوع بیماری کووید-۱۹ به‌صورت بالقوه می‌تواند زنجیره‌های حیاتی تأمین مواد غذایی را هم بین کشورها و هم درون کشورها و بین مناطق روستایی و شهری با مشکلات جدی مواجه سازد.

وی افزود : شیوع ویروس کرونا در ابتدا به دلیل کاهش نیروی کار و ترس از مبتلا شدن تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان و با اعمال محدودیت ها بر واردات و صادارت از سوی دولت¬ها چالش‌هایی را برای حمل‌ونقل مواد غذایی و دسترسی به واحدهای فرآوری مواد غذایی و همچنین بازارهای مصرف ایجاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت : در این شرایط، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان تأثیرات این اختلال را تجربه کردند و در نهایت این مسئله در مقطعی از سال موجب کاهش درآمد کشاورزان، ناپایداری قیمت‌های مواد غذایی و کمبود موقتی مواد غذایی گردید.

وی در ادامه عنوان کرد : با گذشت زمان و تغییر نگرش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، به مرور اثرات منفی بیماری کرونا بر بخش کشاورزی کاهش یافته و بر اساس آمار موجود حجم تولیدات بخش کشاورزی استان از جمله محصولات زراعی، باغی، دام ، طیور، آبزیان، عسل و غیره در سال 1399 نسبت به سال 1398 (سال شروع انتشار ویروس) نه تنها کاهش نیافته بلکه در اکثر موارد بیشتر نیز شده است.

سپری با اشاره به آسیب های دیگر بیماری کوید 19 در بخش زراعت اظهار داشت : آنچه که در سال زراعی 1400-1399 افزون بر اثرات شیوع ویروس کرونا تولیدات بخش کشاورزی را با تهدید جدی مواجه ساخته است، وقوع بلایای طبیعی خشکسالی و سرمازدگی، طغیان سن و علف هرز و همچنین نوسانات ارزی و افزایش قیمت نهاده های تولید می باشد. وی تاکید کرد : سازمان جهاد کشاورزی در راستای مقابله با خشکسالی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی در سال زراعی جاری اقدامات موثری انجام داده است لکن جهت تاب آوری اقتصادی اجتماعی و جبران ضرر و زیان وارده به بهره برداران بخش کشاورزی حمایت های ویژه دولت از کشاورزان تاب آوری را افزایش داد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: ازجمله حمایت های دولت، اختصاص اعتبار ویژه به منظور پرداخت کمک بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات معوق بانکی، اجرای طرح های ضروری و پیشگیرانه در بخش تامین و انتقال آب، توسعه بیمه محصولات کشاورزی و غیره ضروری به نظر می رسد. که در این راستا نیز پیگیری های متعددی صورت گرفته که امید است نتایج مطلوب حاصل گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید