Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی تولید ۴۴۰ هزار تن انواع محصولات باغی در کردستان

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال ،۴۴۰ هزار تن انواع محصولات باغی از ۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات استان امسال برداشت و روانه بازار میشود.

پیش بینی تولید ۴۴۰ هزار تن انواع محصولات باغی در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، زاهد حاجی میرزایی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کردستان با اعلام این خبر گفت : در استان انواع محصولات باغی هسته دار ، نیمه خشک و نیمه گرمسیری تولید می‌شود.

 حاجی میرزایی افزود : در تولید توت فرنگی با ۶۰ هزار تن رتبه اول کشور هستیم و در انگور دیم رتبه دوم، هلورتبه چهارم و گردو رتبه ششم کشور را داریم.

حاجی میرزایی اضافه کرد :‌ با توجه به تمهیدات انجام یافته از جمله آبیاری تحت فشار، رعایت الگوی کشت درختان و ارقام بهسازی شده پیش بینی می‌شود در هر هکتار از باغات دیم ۶ تُن و در باغات آبی نیز ۱۲ تُن محصول برداشت شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باغات دیم ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتاراست، بیان کرد : باغات آبی استان نیز ۳۶ هزار و ۱۰۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه توسعه باغات دیم استان در اراضی شیبدار یکی از راهکار‌های اساسی در توسعه باغبانی است ، گفت: از ۴۴۰ هزار تن محصولات باغی استان ، ۲۱ درصد را باغات دیم به خود اختصاص داده که عمده آن انگور دیم با تولید ۶۹ هزار تن است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کردستان گفت : سالانه بطور متوسط ۲ هزار هکتار توسعه باغات در قالب دیم و آبی در استان اجرا و به مجموع باغات استان اضافه می‌شود.

حاجی میرزایی افزود : بخش عمده‌ای از این توسعه حدود ۶۵ درصد دیم با گونه غالب انگور شامل ره شه و خوشنام و در باغات آبی انواع میوه هسته دار، دانه دار و محصولات خشک و نیمه گرمسیری مانند انار و انجیر در استان توسعه پیدا می‌کند.

وی گفت: همچنان اجرای طرح های اصلاح و نوسازی باغات از جمله اقداماتی است که سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور ارتقاء کیفیت باغات موجود و تبدیل به باغات مکانیزه و درجه یک در دستور کار قرار دارد که سالانه حدود ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات موجود در طرح اصلاح و نوسازی باغات عملیاتی می‌شود.

حاجی میرزایی افزود: از زیر شاخه اصلاح و نوسازی پروژه ، سرشاخه کاری باغات گردو است که باغات گردو قدیمی که فاقد کیفیت و یا کیفیت پائین در عملکرد، کیفیت مغز گردو و یکدست بودن و بویژه حساس به سرمای دیررس بهاره هستند، سرشاخه کاری با استفاده از ارقام جدید مانند: چنگلر، فرانکت، فرنو و ژنوتیپ‌های برتر منطقه صورت می‌گیرد که این مقدار سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار در باعات گردو انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید