Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان:

مرکز نوآوری کشاورزی کردستان تاسیس می‌شود

با هدف توسعه نوآوری و فناوری در علوم کشاورزی و فراهم کردن زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز ارتقای مهارت دانشجویان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه کردستان برای تاسیس مرکز نوآوری کشاورزی امضا شد.

مرکز نوآوری کشاورزی کردستان تاسیس می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، در آیین راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری کشاورزی استان افزود: تولیدات فناورانه و معرفی ارقام جدید، انجام فعالیتهای ترویجی و انتقال یافته های تحقیقاتی، نظارت بر تولید بذر، نهال، کود و سم، حفاظت از ژرم‌پلاسم های گیاهی و جانوری، برخورداری از هرباریوم بسیار غنی با بیش از ۱۵ هزارنمونه گیاهی، ثبت گونه‌های جدید برای دنیا و معرفی ارقام جدید در حوزه های زراعی و باغی از جمله این ظرفیتهاست.

محمدحسین سدری با اشاره به کسب مقام اول سامانه علم سنجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان در بین مراکز تحقیقاتی کشور گفت: با وجود این پتانسیل ها ضرورت ایجاد یک مرکز رشد و نوآوری کشاورزی در استان احساس می شود تا مرکز تحقیقات و آموزش بتواند با حمایت فکری از نخبگان و ایده های مرتبط در حوزه کشاورزی و دامپروی، زمینه ساز کمک به جوانان مستعد و اجرای فعالیت های خلاقانه و نوآورانه در استان کردستان شود.

وی گفت: ظرفیتهای علمی و توانمندی‌های موجود در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان نیز در کنار ظرفیت های مرکز تحقیقات و آموزش می تواند با ایجاد و حمایت از مرکز نوآوری کشاورزی استان، منجر به توسعه کشاورزی، افزایش درآمد و تولید اشتغال و ثروت شود.

رییس دانشگاه کردستان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات و فعالیتهای ماندگار و افتخار آمیز مرکز تحقیقات و آموزش، آنها را بسیار اثربخش خواند و گفت: همکاری دانشگاه و مرکز تحقیقات و آموزش می تواند اثرگذاری این فعالیت ها را افزایش دهد.

رحمت صادقی، راه‌اندازی مرکز نوآوری کشاورزی در استان را منشا خیر و برکت برای کشاورزی استان دانسته و اضافه کرد: این مرکز باید ایده‌های موجود در نتایج پروژه‌ها، طرح‎ها و پایان‌نامه‌ها را پرورش داده و با انتقال آن به مراکز نوآوری، زمینه رشد و به مرحله عمل رسیدن آنها را فراهم کند.

 وی تاکید کرد: در مرحله بعد باید تدوین اساس‌نامه‌ای که در بر گیرنده تمام جزییات نحوه همکاری باشد، در دستور کار قرار گیرد.

رییس دانشگاه کردستان افزود: کشاورزی، محور اصلی آمایش سرزمین در کردستان است و فرآورده‌های کشاورزی در صورتی که در مراکز نوآوری و رشد، رنگ و بوی علمی و فنی به خود بگیرد می تواند زمینه رقابت را حتی در سطح جهانی فراهم کند و در نتیجه ارزش افزوده ایجاد شده آن به سبد خانوار روستاییان استان آمده و زمینه ساز اشتغال برای جوانان استان شود.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه پس از رایزنی‌های فراوان، مواد کلی این تفاهم نامه، تهیه و مورد توافق طرفین قرار گرفته است، اظهار داشت: دانشگاه کردستان تجربه‌های خوبی در خصوص ایجاد مراکز نوآوری در موضوعات عمران، صنایع، معدن و ICT  دارد و مقرر است بزودی مرکز نوآوری فرش در شهرستان بیجار، نیز راه اندازی شود.

کیومرث کرمی به ضرورت وجود مرکز نوآوری کشاورزی در استان که محصول محور باشد اشاره کرد و افزود: ظرفیت های مناسبی در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برای این همکاری وجود دارد و مراکز نوآوری می توانند زمینه ساز ارائه محصولاتی باشند که حتی در سطح جهانی مطرح شود.

در این نشست، تفاهم نامه همکاری مشترک در ۶ ماده به امضای رییس دانشگاه کردستان و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان رسید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید