Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

خسارت 67 هزار میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزان کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: خشکسالی به کشاورزان کشور 67 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

 خسارت 67 هزار میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزان کشور

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، محمد فرید سپری در نشست هم‌اندیشی اعضای تشکل‌های بخش کشاورزی استان که در سالن جلسات پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، در ارتباط با مشکلات و گلایه‌های کشاورزان اظهار داشت: کل کشور  و استان کردستان با مشکل خشکسالی و سرمازدگی روبه‌رو است؛ در کل کشور 67 هزار میلیارد تومان خسارت اعلام شده و 6 هزار و 700 میلیارد تومان معادل 10 درصد خسارت کشور نیز برای کردستان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: خسارت حذف دام‌های مازاد، کاهش شهد گل‌ها، کاهش علوفه مناطق، یونجه، بذرگیری با دقت حساب شده است، وظیفه ما گرفتن اطلاعات و دادن اطلاعات درست است چراکه با شما صادق هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: تا کنون 82 میلیارد تومان بار مالی برای کشاورزان در قالب 9 هزارو 250 پرونده نهادینه و 3 هزارو 500 پرونده دیگر در بانک‌های عامل  بوده که 32 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است.

وی با ذکر اینکه در جلسات مختلف پیگیر خسارت خشکسالی هستیم، اذعان کرد: متأسفانه تأخیر در ارسال تأمین نهاده در سامانه مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌کند، 30 میلیون تن نهاده در بنادر با حجم بسیار وارد کشور می‌شود و امیدوارم مشکلات کشاورزان حل و فصل شود.

سپری گفت: طبق بخشنامه، کشاورزان و مرغدارانی که تا زیر 90 درصد انحراف داشته باشند حق جوجه‌ریزی ندارند اما با پیگیری‌های انجام شده تخفیفی از 75 درصد تا 90 درصد طبق صورت‌جلسه انجام شد، لذا نباید جلوی تولید گرفته شود چراکه کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: تامین نهاده دامداری نیز از سال گذشته به سامانه وارد و در قالب دامداری‌های صنعتی و تعداد رأس، سهمیه داده می‌شود اما مشکل امروز ما تامین علوفه در کشور و مراتع است که پیگیر مطالبات کشاورزان هستیم.

وی اظهار کرد: برای افزایش ظرفیت واحدهای مرغداری به واحدهای مرغ تخم‌گذار و واحدهای جدید محدودیت نداریم و به هرکس که در این بخش سرمایه‌گذاری کند کمک خواهیم کرد، کود به وفور وجود دارد و باید از اکنون میان کشاورزان توزیع کنیم.

سپری اعلام کرد: سال گذشته یک هزار و 91میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی استان پرداخت که منجر به ایجاد یک هزار و 84 شغل جدید و تثبیت شغل برای بیش از 16هزار نفر شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید