Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

ضرورت ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به ظرفیت استان در تولید محصولات کشاورزی وجود پایانه صادراتی ویژه این محصولات در مرز باشماق ضروری است.

ضرورت ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، محمد فرید سپری، در جلسه هماهنگی مربوط به احداث پایانه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی در استان با اعلام اینکه سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود، اظهار داشت: تولید محصولات باغی در این استان به ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

 وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین محصولات باغی استان توت فرنگی ، اضافه کرد:  میزان تولید توت فرنگی در استان به ۵۷ هزار تن رسیده و همچنان مقام نخست کشور را در این زمینه داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: تنوع ارقام توت فرنگی استان زیاد بوده و بیشتر تولیدات این محصول هم در فضای باز انجام می‌شود و این موارد موجب تولید محصولی باکیفیت و دارای طعم و مزه خوب و مشتری پسند شده است.

سپری از دیگر ظرفیت‌های باغی استان را تولید سالانه ۷۰ هزار تن انگور سیاه و ۷۰ هزار تن سیب اعلام کرد و گفت: برای تامین میوه شب عید همواره از دیگر استان‌ها خرید می‌کنیم و اگر محصولات استان ساماندهی مطلوبی شوند دیگر در چنین ایامی نیاز به خرید آن از سایر نقاط کشور نداریم.

وی یادآور شد: در تولید گردو هم رتبه پنجم کشور را داریم و بر اساس بررسی های انجام شده تولید امسال این محصول در استان هم به ۲۱ هزارتن خواهد رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ هزار تن حبوبات در استان تولید می شود و از این لحاظ هم رتبه چهارم کشور را داریم، افزود: این موارد نشان از ظرفیت بالای بخش کشاورزی استان است که می‌توان بر روی صادرات آنها سرمایه‌گذاری کرد.

سپری اعلام کرد: بر اساس آمار گمرک طی ۱۰ ماهه سال ،۱۳۹۹ ۸۶۸ هزارتن محصولات کشاورزی به ارزش ۳۰۶ میلیون دلار از مرزهای استان صادر شده و براساس برآورد غیررسمی هم تاپایان همین سال  یک میلیون تن به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه وجود پایانه صادرات محصولات کشاورزی در مرز باشماق نیازی ضروری است، اظهار داشت: کیفیت محصولات و بسته بندی مناسب از جمله موارد مهم برای صادرات محصولات کشاورزی است که تجار و بازرگانان باید برای کسب بازار اقلیم کردستان عراق به آن توجه ویژه داشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۲۷۵ شرکت تعاون روستایی با بیش از ۱۸۳ هزار نفر عضو در استان وجود دارد که ظرفیت ارزشمندی در راستای تولید پایدار و صادرات محصولات کشاورزی است.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با سطح زیر کشت ۶۰۰ هزار هکتار و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید