Iranian Agriculture News Agency

استاندار کردستان

کردستان، رتبه دوم تولید گندم در کشور را دارد

استاندار کردستان گفت: این استان رتبه دوم تولید محصول استراتژیک گندم را در کشور دارد.

کردستان، رتبه دوم تولید گندم در کشور را دارد

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، بهمن مرادنیا استاندار کردستان گفت: بخش کشاورزی تنها بخشی است که کمترین وابستگی را به خارج دارد و تمامی پتانسیل‌های لازم برای تولید و حفظ امنیت غذایی را داراست.

بهمن مرادنیا رتبه دوم کردستان در تولید محصول استراتژیک گندم را برگ زرینی در کارنامه تأمین امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: بر همین اساس و در چارچوب سند آمایش سرزمین، برنامه جامع توسعه کشاورزی استان با ۳ طرح پیشران تبدیل ۱۰۰ هزار هکتار اراضی دیم به آبی، توسعه ۵۰ هزار هکتار باغات و تولید ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، در دست اجراست.

 مرادنیا در دوازدهمین کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی که به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار شد گفت: بخش کشاورزی تنها بخشی است که کمترین وابستگی را به خارج دارد و تمامی پتانسیل‌های لازم برای تولید و حفظ امنیت غذایی را داراست.

مرادنیا با یادآوری پتانسیل‌های بالای استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی نقش این حوزه را در اقتصاد استان بسیار مؤثر خواند و افزود: کشاورزی کردستان با تولید حدود ۳/۱ میلیون تن به ارزش ناخالص بالغ بر ۱۳ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان تقریبا ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی و با ۱۱۴ بهره بردار ۳۰ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده که این رتبه‌ها در سطح کشوری ۱۲ و ۱۸ درصد است.

مرز نقش مهمی در کشاورزی و ترانزیت محصولات استان دارد

استاندار کردستان مرز را دیگر مزیت مهم استان عنوان و اضافه کرد: سال گذشته ارزش صادرات محصولات کشاورزی از مرز‌های رسمی استان ۳۶۸ میلیون دلار بوده که ۳۰ درصد از آن تولیدات داخلی استان و مابقی ترانزیت محصولات سایر استان‌های کشور است.

مرادنیا گفت: حدود ۹۵ درصد از فعالیت‌های کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود لذا تقویت، ایجاد انگیزه و جلب و جذب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در راستای اقتصادی کردن فعالیت‌های کشاورزی، رسالت مهمی متوجه اقتصاددانان با گرایش کشاورزی است تا در سایه کشاورزی نوین کمیت و کیفیت محصولات ارتقاء یافته و با تاثیر بر اشتغال، در نهایت شکاف درآمد سرانه استان به نسبت میانگین کشوری تا حدودی ترمیم شود.

مرادنیا افزود: خشکسالی‌های پی‌در‌پی عرصه را بر تولیدکنندگان به شدت تنگ کرده، اما به همت کشاورزان، متخصصان و اقتصاددانان کشاورزی از یک سو و حمایت‌های بی دریغ مسئولان از سوی دیگر خواهد توانست تا حدود زیادی آثار زیانبار این خشکسالی را به حداقل برساند.

دوازدهمین کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی با موضوع تحول در سیاست‌ها و مدیریت کشاورزی ایران ۱۱ و ۱۲ خرداد به میزبانی دانشگاه کردستان و با همکاری دانشگاه‌های مشهد، شیراز، خوزستان و ساری برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید