Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

110 واحد گاوداری کردستان در سامانه بازارگاه ثبت شده است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه در راستای اعلام وزارتخانه برای توزیع نهاده باید واحدهای درخواست کننده در سامانه بازارگاه ثبت نام کنند، گفت: 110 واحد گاوداری کردستان شامل 62 واحد صنعتی و 49 واحد صنعتی سامانه بازارگاه ثبت شده است.

110 واحد گاوداری کردستان در سامانه بازارگاه ثبت شده است

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، احمد ذکریایی‌نژاد، اظهار کرد: در راستای اعلام وزارتخانه برای توزیع نهاده باید واحدهای درخواست کننده در سامانه بازارگاه ثبت نام کنند، اما متاسفانه تا امروز تعداد کمی از واحد گاو شیری صنعتی و دام سبک استان در سامانه بازارگاه ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نخستین کمیته هماهنگی تامین نهاده‌های دامی در سال 1400 در استان برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۹ روال تخصیص و توزیع نهاده‌ها متفاوت و متغییر بود، بطوریکه تا پایان آبان ماه که سهم استان در مقاطع مختلف زمانی نظم خاصی نداشت و سهمیه‌ها توزیع بین مباشرین انجام و مباشرین نیز به واحدهای تولیدی اختصاص می‌دادند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: برای رصد و پایش لیست توزیع در اختیار مدیریت توسعه بازرگانی و شهرستان‌ها قرار می‌گرفت و در چها ماهه آخر سال سهم صنعت طیور بصورت سیستمی و از طریق بازارگاه تامین و توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ بعد از آن سهم بخش دام در دو قالب گاوشیری صنعتی و دام سبک و سایر دام‌های سنگین غیر گاوشیری به استان ابلاغ و در قالب راهنمایی‌های مربوطه که از طرف معاونت امور دام وزارتخانه ارسال می‌شد صورت گرفته است.

ذکریایی‌نژاد گفت: از طریق بازارگاه و بوسیله اتحادیه دامداران و تشکل‌های ذیربط و بخشی نیز پس از تبدیل به کنسانتره از طریق شبکه توزیع بین واحدهای تولیدی توزیع شده و همزمان با اینکار ثبت واحدهای تولیدی در سامانه بازار در حال انجام است.

وی افزود: از آبانماه سال گذشته  توزیع نهاده، به طور سیستمی در سامانه بازارگاه انجام می‌شود و واحدهایی که متاسفانه ثبت نام نکرده‌اند نهاده دریافت نخواهند کرد و برای دریافت در اسرع وقت کلیه مشمولین این طرح در سامانه مذکور ثبت نام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بر اساس اطلاعات موجود در این سامانه، میزان نهاده به واحدهای ثبت شده  تعلق می‌گیرد، که طبق برنامه و دستورالعمل‌های لازم اقدام کنند، دامداران نمی‌توانند همزمان از نهاده خام و کنسانتره استفاده کند، که این روند شامل واحدهای صنعتی و پروار بندی دام سبک نیز خواهد بود.

ذکریایی‌نژاد با اشاره به کمبود میزان نهاده و توزیع آن از طریق سامانه بازارگاه یادآور شد: از  تعداد کمی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند فقط 3 واحد گاو صنعتی، به صورت مستقیم بر اساس قوانین این سامانه قابلیت خرید خود را دارند، چون میزان سهم نهاده توزیع برای این تولیدکنندگان 10 تن است و طبق سامانه قابلیت حمل از بنادر را دارد و مابقی سهم آنها به مقدار قابل توجهی کمتر است و با  مشکل حمل مواجه هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: اختصاص سهمیه نهاده‌های خوراک دام به واحدهای صنعتی منوط به ثبت اطلاعات در سامانه بازارگاه است و در حال حاضر اطلاعات 62 واحد صنعتی گاوشیری و 49 واحد صنعتی پرواربندی گوساله و 19 واحد صنعتی پرواربندی بره و 24 واحد صنعتی گوسفند داشتی در سامانه بازارگاه برای تخصیص نهاده ثبت شده است.

ذکریایی نژاد تاکید کرد: با توجه به مشکل موجود ما در نظر داریم راهکاری مناسب با همکاری تشکل‌های بخش و همراهی خود دامداران عزیز طراحی کنیم تا سهمیه نهاده دامی در بین واحدهای تولیدی به موقع توزیع شود.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های لازم، میزان سهم نهاده به واحدهای دامی در سطح استان از طریق این سامانه، سه هزار و 36 تن جو،  و دو هزار ۹۳۳ تن ذرت است که ثبت نام کامل هر دامدار در سامانه بازارگاه برای دریافت این سهمیه الزامی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: میزان سهمیه مصرف روزانه هر راس دام سبک، صد گرم جو، و پنجاه گرم ذرت است و در واحدهای پرورشی برای هر راس دام شیری و صنعتی نیز، روزانه یک کیلوگرم جو، و یک و چهار دهم کیلوگرم ذرت در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید