Iranian Agriculture News Agency

اولین رویداد ملی شتاب توت فرنگی در سنندج برگزار شد

۸۰ درصد توت فرنگی تولید شده در کشور از باغات کردستان روانه بازار می شود که این استان رتبه نخست کشوری را داراست و همین بهانه ای شد تا اولین رویداد ملی شتاب محصولات توت فرنگی به همت مرکز علمی کاربردی سنندج برگزار شود.

اولین رویداد ملی شتاب توت فرنگی در سنندج برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا از استان کردستان، فصل بهار در کردستان با طعم شیرین توت فرنگی گره خورده است و بسیاری از کشاورزان این استان این روزها مشغول برداشت محصول خود و عرضه ان به بازار مصرف هستند.

میوه ای نرم و نازک که بیشتر به صورت تازه خوری مصرف می شود و همین لطافت باعث شده تا باغداران کردستانی این فصل را با دلهره بگذارننند چون می دانند توت فرنگی محصولی است که نباید حتی یک روز روی دستشان بماند.

 اولین رویداد ملی شتاب محصولات توت فرنگی به همت مرکز علمی کاربردی سنندج روز دوشنبه برگزار شد.

کردستان ۱۶ درصد اراضی خوب کشور را دارد

رییس دانشگاه علمی کاربردی کردستان در اولین رویداد ملی شتاب توت فرنگی اظهار داشت: کردستان به لحاظ کشاورزی از استان های توانا و خوب است که ۱۶ درصد اراضی خوب کشور را در خود دارد.

عادل سی و سه مرده افزود: با توجه به ظرفیت و کیفیت کردستان در تولید توت فرنگی مرغوب در کشورمی توان در زمنیه صادرات و فرآوری این محصول سهم بیشتری در بازار های جهانی داشته و به تبع آن شاهد رشد اقتصادی و ایجاد شغل در استان باشیم اما به دلیل مشکلات فراوان از جمله انبار داری و بسته بندی تا ظرفیت ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید داریم و این مطلوب نیست.

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان در خصوص برگزاری رویداد های شتاب توت فرنگی خاطر نشان کرد: توت فرنگی محصولی است که آب فراروان می خواهد و هر محصول کشاورزی که آب زیادی مصرف کند ۴۰ درصد ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت بنابراین با توجه به ظرفیت خوب آبی و اراضی استان و توانایی بالای تولید توت فرنگی، برگزاری رویدادهای شتاب با موضوع این محصول می تواند کمک بسیاری به رشد کمی و کیفی تولید آن در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.

رییس مرکز علمی کاربردی مرکز سنندج هم گفت: رویداد شتاب محصولات توت فرنگی با حمایت دانشگاه علمی کاربردی کردستان و همکاری پارک علم و فناوری استان و اجرای مرکز علمی کاربردی سنندج ۱ شروع به کار کرد که از طریق تبلیغات و برنامه های شبکه برکت ۳۵۰ نفر در این رویدا شرکت کرده و از میان ۵۰ ایده برتر ۹ ایده برتر به تایید نهایی رسیدند.

ندا امین‌الاسلام افزود: ایران یکی از پنج تولید کننده اصلی دنیا در تولید  توت فرنگی است اما به دلیل ضعف در برخی ساختارهای تولید و توزیع و نگه داری آن تاکنون نتوانسته ایم به جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی دست پیدا کنیم. برگزاری رویداد های شتاب می تواند عامل مهمی وکلیدی درتوسعه فرهنگ سرمایه گذاری با رویکرد پژوهشی و تولیدزا باشد و با شناسایی ایده های برتر و جذب و حامیت های ملی و سرمایه گذاری موجب بالا رفتن رشد اقتصادی شود.

ایده بسته بندی و حمل ونقل به صورت شانه ای با ارائه بختیار دیوانی، ایده دستگاه تولید نشای توت فرنگی با ارائه سوران بایزیدی و ایده بسته‌بندی توت‌فرنگی با کیسه های محافظ (تنظیم رطوبت) عبدالواحد مرغوبی ایده‌هایی بود که در این رویداد شتاب ملی ارائه شد.

امسال سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت توت فرنگی قرار گرفته است که سنندج با ۶۳ درصد سطح زیر کشت بیشترین میزان را دارد  و پیش بینی شده که  ۵۹ هزار تن توت فرنگی از سطح مزارع استان برداشت شود.

در حال حاضر ۱۳ هزار و ۵۰۰ خانوار با تعداد ۱۷ هزار بهره بردار در تولید این محصول در حال فعالیت هستند و با وجود هزینه‌های بالای تولید این محصول و مشکلاتی که در بازاریابی سد راه تولیدکنندگان است، سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ هکتار مزارع جدید به سطح زیر کشت توت فرنگی استان اضافه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید