Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار:

اختصاص آب، مطالبه کشاورزان بیجاری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: باتوجه به وجود رودخانه قزل اوزن و تلوار که دو منبع آب جاری در شهرستان هستند، خواسته کشاورزان افزایش سهم اراضی آبی با اختصاص یافتن آب کافی است.

اختصاص آب، مطالبه کشاورزان بیجاری

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، پیمان قمری، به حوزه وسیع کاری جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: در تولید گندم که محصول شاخص شهرستان است به دلیل وسعت اراضی، جزو برترین شهرستان‌ها در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه، بیجار یکی از قطب های تولید گوشت و شیر در استان است افزود: گندم، جو، علوفه و حبوبات از دیگر محصولات تولیدی در شهرستان بیجار است که ۹۵ درصد آن به صورت دیم بوده و حدود ۱۰ هزار هکتار از هم اراضی آبی است.

قمری به منابع آبی شهرستان اشاره کرد و افزود: منابع جاری آب بیجار رودخانه قزل اوزن و تلوار هستند و در منابع آبی زیرزمینی حدود هزار چاه وجود دارد که به نسبت شهرستان‌های دیگر با محدودیت روبرو است.

وی تصریح کرد: با توجه به اعتبارات کم بهره اشتغال پایدار، از سال ۹۷ طرح بهسازی و نوسازی جایگاه‌های قدیمی دام را پیگیری شده و ۱۳۵جایگاه دام در سطح شهرستان افتتاح شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: در تولید عسل بیشتر به آموزش و ترویج به زنبورداران پرداخته شده و میزان تولید عسل از ۹۰ تن در سال ۹۷ به ۱۳۰ تن در سال ۹۹ رسیده است.

وی به تولیدات در حوزه شیلات اشاره و عنوان کرد: در شیلات مهم ترین بخش فعال روستای قمچقای است، در این روستا از سال ۷۰ مجتمع پرورش ماهی وجد دارد؛ با توجه به اعتبارات اختصاص یافته در دو سال اخیر توانستیم کانالی که توزیع آب ناعادلانه ای داشت را از نو احیا کنیم.

قمری اعلام کرد: در حال حاضر در ۲۳ واحد تولیدی مجموع تولید ماهیان سردآبی ۱۶۰ تن در سال است.

وی افزود: سالانه ۲۵۰ هزار بچه ماهی شامل کپور خریداری می‌شود و در سدهای گلبلاغ و تلوار رهاسازی انجام می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیجار به تشریح فعالیت‌های حوزه اداره فنی و زیربنایی پرداخت و گفت: در این حوزه بنابر درخواست روستاها شروع به کار می کند؛ به عنوان مثال به منظور بالا رفتن بهره‌وری، جوی‌های خاکی سنتی را به بتنی تبدیل کرده و در چند روستا احداث استخر و احیای قنات با بهره برداری عمومی انجام شده است.

وی اظهار کرد: متقاضیان سامانه نوین آبیاری، با توجه به پروانه بهره برداری آب درخواست اجرای آبیاری تحت فشار را ارائه می‌کند؛ از سال ۹۷ تاکنون تعداد ۵۶ مورد طرح آبیاری تحت فشار انجام شده که راندمان این نوع آبیاری بالاست و کشاورز نسبت به روش قبلی راحت‌تر است.

وی افرود: در حوزه آبیاری تحت فشار محدودیتی در اعتبار نداریم و اعتبارات ملی است.

قمری با تاکید بر نیاز به حضور سرمایه گذار در حوزه صنایع تبدیلی، بیان کرد: در صنایع تبدیلی ضعیف هستیم و ظرفیت ایجاد کارخانه آرد و پس از آن ماکارونی و بیسکویت سازی وجود دارد که در رونق کشاورزی بسیار تاثیرگذار است.

وی به خط اعتباری مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت: این خط اعتباری بابت خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی است و در چند سال اخیر مشکل کاهش تولید کارخانه‌های سازنده کمباین و تراکتورسازی وجود داشت که موجب نارضایتی کشاورزان شده اما در ادوات مشکلی وجود نداشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار هدف اصلی در ترویج و آموزش را آموزش روستاییان دانست و اظهار کرد: هدف ما بالارفتن کیفیت و راندمان تولید است و با همکاری هشت مرکز جهاد در سطح شهرستان در حوزه هایی از قبیل زنبورداری، زراعت و باغداری کلاس‌هایی برگزار می‌شود؛ چالشی که در آموزش با آن مواجه هستیم سن بالای بهره‌برداران است.

وی به تشریح طرح رفع تداخل اراضی کشاورزی پرداخت و گفت: این طرح مرز اراضی ملی و زراعی را به صورت دقیق مشخص می‌کند، ابتدا رفع تداخل صورت می‌گیرد و در راستای آن اداره منابع طبیعی برای اراضی ملی سند تک‌برگ با مختصات و مرز دقیق صادر می‌کند و در مرحله بعد در فاز کاداستر و حدنگاری برای تک‌تک اراضی زراعی سندتک‌برگ صادر می‌شود.

قمری افزود: اجرای طرح کاداستر موجب کاهش مشکلات و مراجعات قضایی می‌شود و کشاورزان در بهره‌برداری دچار سردرگمی و اختلاف نمی‌شوند؛ امسال با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت جهادکشاورزی و اداره ثبت اسناد منعقد شد روستای قزل‌بلاغ سیاه منصور به عنوان اولین پلاک به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب و شروع به کار کرد.

وی با تاکید بر اینکه ورشکستگی کشتارگاه مرغ بیجار مشکلی اساسی است، عنوان کرد: متاسفانه کشتارگاه مرغ بیجار به دلیل مشکلات مالی به ورشکستگی رسید، بیجار با ۷۰ مرغداری قطب تولید گوشت سفید است به طوری که به استان البرز و زنجان صادر می شود و اما چون کشتارگاه نداریم مرغ‌ها را به زنجان می‌فرستیم و پس از کشتار دوباره به بیجار برمی‌گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: در حوزه گیاهان دارویی مشکل اصلی تخصیص آب است و در اراضی دیم نیاز به حفر چاه و مجوز است؛ گل محمدی وسیاه‌دانه پتانسیل خوبی دارد و اخیراً برای اولین بار کشت سیاه‌دانه در بیجار را داشتیم.

وی مهم ترین خواسته کشاورزان را تخصیص آب دانست و بیان کرد: دو منبع آب جاری شهرستان رودخانه قزل اوزن و تلوار هستند؛ خواسته ما اختصاص بیشتر آب از این منابع است تا از کشت دیم به آبی برسیم و در حال حاضر هزار هکتار آن با پیگیری ها میسر شده و به دنبال افزایش این سهم هستیم.

قمری افزود: این تبدیل کشت می‌تواند تولید را پنج تا شش برابر کند؛ بهره برداری سد تلوار از ابتدا به زنجان واگذار شده، آن‌ها به دنبال انتقال آب شرب بودند اما به دلیل وجود آرسنیک منصرف شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: در صورتی که بهره برداری سد تلوار به استان کردستان برسد امکان آن هست که به عنوان توسعه باغات، پرورش ماهی و تبدیل اراضی دیم به آبی استفاده شود.

وی در پایان به قوانین دست و پاگیری که برای تغییر کاربری وجود دارد اشاره کرد و گفت: متاسفانه همان قوانینی که در مناطق گران قیمت تهران و شمال کشور وجود دارد در بیجار اجرا می‌شود و لازم است که بومی سازی در این قوانین انجام گیرد تا روستاها آباد شوند؛ درصورتی که این مسائل حل شود زمینه مهاجرت معکوس را فراهم می‌کند؛ همانطور که هم اکنون نیز می توان این موضوع را مشاهده کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید