Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

واحدهای گاو شیری صنعتی و دام سبک استان به منظور تخصیص نهاده در سامانه بازارگاه ثبت نام کنند

ذکریایی نژاد گفت : در راستای اعلام وزارتخانه برای توزیع نهاده باید واحد های درخواست کننده در سامانه بازارگاه ثبت نام کنند براین اساس متاسفانه تا امروز تعداد کمی واحد گاو شیری صنعتی و دام سبک در سامانه بازارگاه ثبت نام کرده اند.

واحدهای گاو شیری صنعتی و دام سبک استان به منظور تخصیص نهاده در سامانه بازارگاه ثبت نام کنند

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، اولین‌ کمیته هماهنگی تامین نهاده های دامی در سال 1400که با حضور معاون دامپزشکی استان، مدیر تعاون روستایی استان، مدیر پشتیبانی اموردام، مدیر شرکت حمایتی کشاورزی استان، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان برگزار شد اظهار کرد :در سال ۹۹ روال تخصیص و توزیع نهاده ها متفاوت و متغییر بود ،بطوریکه در ۸ ماهه اول سال که سهم استان در مقاطع مختلف زمانی که نظم خاصی نیز نداشت به استان ابلاغ و با توجه به کمیته توزیع نهاده ها در معاونت امور دام که متشکل از معاون بهبود تولیدات دامی ،مدیریت های تخصصی،مدیریت توسعه بازرگانی سازمان ،مدیر کل پشتیبانی  امور دام استان و مدیران عامل اتحادیه ها و سایر تشکلهای ذیربط ،سهمیه ها توزیع بین مباشرین انجام و مباشرین نیز به واحدهای تولیدی اختصاص می دادند .

وی افزود: همچنین برای رصد و پایش لیست توزیع در اختیار مدیریت توسعه بازرگانی و شهرستانها قرار می گرفت و در چها ماهه آخر سال سهم صنعت طیور بصورت سیستمی و از طریق بازارگاه تامین و توزیع گردیده و بعد از آن سهم بخش دام در دو قالب گاوشیری صنعتی و دام سبک و سایر دامهای سنگین غیر گاوشیری به استان ابلاغ و در قالب راهنماییهای مربوطه که از طرف معاونت امور دام وزارتخانه ارسال شده ،از طریق بازارگاه و بوسیله اتحادیه دامداران و تشکلهای ذیربط و بخشی نیز پس از تبدیل به کنسانتره از طریق شبکه توزیع بین واحدهای تولیدی توزیع گردیده است ،و همزمان با اینکار ثبت واحدهای تولیدی در سامانه بازار در حال انجام است.

وی اذعان کرد : از آبانماه سال گذشته  توزیع نهاده، به طور سیستمی در سامانه بازارگاه انجام می شود و واحدهایی که متاسفانه ثبت نام نکرده اند نهاده دریافت نخواهند کرد و برای دریافت در اسرع وقت کلیه مشمولین این طرح در سامانه مذکور ثبت نام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت : بر اساس اطلاعات موجود در این سامانه، میزان نهاده به واحدهای ثبت شده  تعلق میگیرد، که طبق برنامه ودستورالعملهای لازم اقدام کنند، دامداران نمیتوانند همزمان از نهاده خام وکنسانتره استفاده کند، که این روند شامل واحدهای صنعتی و پروار بندی دام سبک نیز خواهد بود.

وی  با اشاره به کمبود میزان نهاده وتوزیع آن از طریق سامانه بازارگاه یادآور شد :از  تعداد کمی که در سامانه ثبت نام کرده اند فقط 3 واحد گاو صنعتی، به صورت مستقیم بر اساس قوانین این سامانه قابلیت خرید خود را دارند، چون میزان سهم نهاده توزیع برای این تولید کنندگان 10 تن است و طبق سامانه قابلیت حمل از بنادر را دارد و مابقی سهم انها به مقدار قابل توجهی کمتر است و با  مشکل حمل مواجه هستند.

وی افزود: اختصاص سهمیه نهاده های خوراک دام به واحدهای صنعتی  منوط به ثبت اطلاعات در سامانه بازار گاه می باشد.در حال حاضر  اطلاعات 62واحد صنعتی گاوشیری به تعداد 8078 راس جمعیت کل گله و 49 واحد صنعتی  پرواربندی گوساله به تعداد 8516 راس و 19واحد صنعتی پرواربندی بره به تعداد 4033 راس و 24 واحد صنعتی گوسفند داشتی به تعداد 6718راس در سامانه بازارگاه برای تخصیص نهاده ثبت شده است.

ذکریایی نژاد تاکید کرد : با توجه به مشکل موجود  ما در نظر داریم راهکاری مناسب با همکاری تشکل های بخش و همراهی خود دامداران عزیز طراحی کنیم  تا سهمیه نهاده دامی در بین واحدهای تولیدی به موقع توزیع شود.

وی اظهار داشت : بر اساس دستورالعمل های لازم، میزان سهم نهاده به واحدهای دامی در سطح استان از طریق این سامانه ، سه هزار و36تن جو،  و دوهزار ۹۳۳تن ذرت است که ثبت نام کامل هر دامدار ، در سامانه بازارگاه برای دریافت این سهمیه الزامی  می باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود : میزان سهمیه مصرف روزانه هر راس دام سبک، صد گرم جو، و پنجاه گرم ذرت می باشد. و در واحدهای پرورشی برای هر راس دام شیری وصنعتی نیز، روزانه یک کیلو گرم جو، ویک وچهار دهم کیلوگرم ذرت در نظر گرفته شده است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید