Iranian Agriculture News Agency

۶۸ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود

کردستان با تولید بیش از ۵۰ هزار تن توت فرنگی در سال یکی از قطب‌های تولید این میوه خوشمزه در کشور است؛ در میزگرد ایسنا فرصت‌ها و چالش‌های تولید توت فرنگی در کردستان با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

۶۸ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، زاهد حاجی‌میرزایی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این خصوص، با بیان اینکه ۶۸ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود خاطرنشان کرد که بیش از نیمی از توت فرنگی کشور در استان تولید می‌شود و از لحاظ سطح زیر کشت نیز جایگاه اول مربوط به کردستان بوده و سیاست جهاد کشاورزی حفظ این برتری است.

وی گفت: سالانه ۸۰ ‌تا ۱۲۰ ‌هکتار توسعه سطح زیر کشت توت فرنگی در کردستان صورت می‌گیرد و با احتساب مزارعی که از زیر کشت توت فرنگی خارج می‌شوند ۱۰۰ هکتار توسعه بصورت متوسط محقق می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه توت فرنگی برند اصلی کردستان است و به دلیل طعم مزه و کیفیت آن مورد استقبال بسیاری از مردم کشور است اظهار کرد که دو نهالستان شهرستان مریوان به صورت متوسط تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار نشاء توت فرنگی در ارقام مختلف تولید می‌کند و نشاها به صورت بلاعوض و بخش دیگری بسته به اعتبار سالانه، مشمول ۵۰ تا ۷۰ درصد یارانه می‌شود.

توت فرنگی کردستان از لحاظ بهداشتی سلامت است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه همیشه از کشت توت فرنگی در کردستان پشتیبانی شده و جفاست اگر رسانه‌ها بگویند توت فرنگی کردستان به حال خود رها شده، گفت: پخش فیلم‌هایی برای تخریب توت فرنگی کردستان در زمان برداشت همیشه وجود داشته ولی با تست‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی توت فرنگی کردستان بسیار پاک ارزیابی شد و مردم با خیال آسوده توت فرنگی کردستان را بچشند.

وی با اشاره به اینکه قیمت توت فرنگی در بازار مناسب است و باید اثر سایر پارامترهای دخیل در قیمت‌گذاری را بر بهای این محصول محاسه کرد در پایان یادآور شد که واسطه در همه حوزه‌ها وجود دارند و این موضوع اجتناب ناپذیر است و اختلاف قیمت توت فرنگی جدای از واسطه بازی، به کیفیت و نحوه بسته‌بندی و تورم بستگی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید