Iranian Agriculture News Agency

استاندار کردستان تصریح کرد:

عدم ممنوعیت در ورود و خروج محصولات تولیدی کردستان

استاندار کردستان گفت: نباید در مسیر ورود و خروج کالاهای تولیدی استان به دیگر استان های کشور مانع و محدودیت ایجاد کرد.

عدم ممنوعیت  در ورود و خروج محصولات تولیدی کردستان
به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، بهمن مرادنیا  استاندار کردستان در جلسه تنظیم بازار استان اظهار کرد: اگر محدودیت و مانعی در مسیر ورود و خروج تولیدات استان به ویژه در زمینه گوشت سفید قائل شویم هم با کمبود مرغ و هم زیان بیشتر تولیدکنندگان مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید براینکه نباید قیمت مرغ درب مرغداری استان با استان های همجوار اختلاف قیمت داشته باشد، افزود: نهاده‌هایی که برای واحدهای تولیدی در استان تامین می‌شود از نظر حمل و نقل با دیگر استان ها به ویژه استان های جنوبی ومرکزی متفاوت است  لذا تعیین قیمت یکسان درست نیست.

استاندار کردستان یادآور شد: قیمت مرغ در بازار استان در این شرایط آزاد و براساس قیمت استان های همجوار شامل آذربایجان غریی و کرمانشاه و همدان تعیین شود.

مرادنیا گفت: استدلال‌های موجود در خصوص تولید و توزیع گوشت مرغ  به ستاد ملی تنظیم بازار انعکاس داده شود تا تولیدکنندگان متضرر نشود.

وی با تاکید براینکه به هیچ عنوان نباید مانع خروج دام و مرغ از استان به سمت استان‌های دیگر شد، گفت : اگر قیمت مرغ در استان نسبت به استان های دیگر افزایش یافت برخورد شود.

استاندار کردستان اظهار کرد: تولیدکنندگان در هر بخشی باید حمایت شود نه اینکه بی تفاوت نسبت به زیان و ورشکستگی آنها باشیم.

مرادنیا گفت: در توزیع کالاهای یارانه‌ای نیز نظارت و دقت بیشتری انجام شود و اجازه سوء استفاده به فرصت طلبان داده نشود.

بیش از ۶ هزار تن روغن در کردستان توزیع شد

محمد دره وزمی  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: از تاریخ یک مهر تا ۱۱ بهمن امسال ۶۸۵ تن روغن نباتی ویژه صنف، یک هزار و ۲۹۱ تن ویژه خانوار هم توسط سازمان صمت، ۴۲۰ تن هم توسط شرکت‌های پخش، ۳۰۵ تن هم توسط فروشگاه زنجیره‌ای در استان توزیع شده است.

 دره وزمی با اعلام اینکه در مجموع طی این بازه زمانی ۶ هزار و ۴۶۱ تن روغن در استان توزیع شده است، افزود: کمبودی از لحاظ روغن مایع در استان نداریم و مشکل کمبود روغن جامد هم سراسری است.

وی اضافه کرد :  در این چهار ماه ۶۰۰ تن برنج هندی ۱۱۲۱ و ۴۰۱ تن هم شکر خانوار هم در بسته های سه کیلویی با قیمت ۲۴ هزار تومان در استان توزیع شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ۳۶۵ تن شکر مورد نیاز زنبورداران استان را هم در این مدت تامین  و ۶۷۰ تن مرغ منجمد هم توزیع کردیم.

دره وزمی یادآور شد: سه هزار و ۳۲۰ حلقه لاسیتک خودرو هم تامین شده و در حال پیگیری برای دریافت چهار هزار و ۲۰۰ حلقه دیگر هستیم.

توزیع بیش از ۱۷۸ تن نهاده در استان کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه فعالیت سامانه بازارگاه از سال گذشته آغاز شده است، گفت: نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور از طریق این سامانه خریداری و توزیع می‌شود.

محمدفرید سپری با اشاره به اینکه ۱.۵ کیلوگرم کنجاله سویا و ۲.۵ کیلوگرم ذرت به مرغداران تحویل داده می‌شود، افزود: به واحدهای گاو شیری هم براساس پروانه بهره برداری و میزان دام آنها نهاده های دامی دریافت می کنند.

وی اعلام کرد : از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۸ هزار و ۷۶۳ تن نهاده دام و طیور در اختیار واحدهای تولیدی استان قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: میزان جوجه ریزی در سال گذشته در سطح کشور 105میلیون قطعه بوده که در همین ماه طی سال جاری به 104 میلیون رسید و این در حالی است که این میزان در کردستان چهار درصد رشد داشته است.

سپری اضافه کرد : میزان جوجه ریزی واحدهای تولیدی استان در دی سال گذشته چهار میلیون و 148 هزار قطعه بود که طی این ماه در سال جاری هفت درصد رشد تولید داشتیم.

وی با اعلام اینکه 3.6 درصد جوجه ریزی کشور در کردستان محقق شده است، گفت: میزان جوجه ریزی واحدهای استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته  یک درصد کاهش داشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید