Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

محدودیت تولید داخلی چالش‌ اصلی در نوسازی ادوات کشاورزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان محدودیت تولید محصولات داخلی و گرانی ادوات و ماشین آلات کشاورزی خارجی را مهمترین و چالش اصلی پیش روی نوسازی ناوگان ادوات کشاورزی در این استان اعلام کرد.

محدودیت تولید داخلی چالش‌ اصلی در نوسازی ادوات کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری، اظهار داشت: نوسازی این ناوگان بدلایلی همچون محدود بودن سقف تولید تراکتور و کمباین‌ داخلی، گرانی محصول خارجی، تحریم اقتصادی، کمبود تسهیلات بانکی، توان مالی ضعیف کشاورزان برای خرید وسایل ‌نو، کُند انجم می‌شود.

وی تاکید کرد: با تمام محدودیت‌ها با برنامه ریزی و تلاش‌های انجام شده علاوه بر تامین بخشی از نیازهای متقاضیان فاقد تراکتور و کمباین از محل محصولات داخلی، در راستای جایگزینی و نوسازی ناوگان فرسوده اقداماتی انجام شده است.

سپری افزود: هم اکنون ۲۸ هزار و ۸۴۳ دستگاه تراکتور و یک هزار و ۳۸۵ دستگاه کمباین مطابق آخرین آمار سال ۱۳۹۸ در اختیار بخش کشاورزی استان است که با ضریب مکانیزاسیون کشاورزی ۲.۲ اسب بخار در هکتار در مقایسه با ضریب ۱.۷ اسب بخار در هکتار کشوری، استان اول هستیم.

وی یادآور شد: در طول هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید با استفاده از تسهیلات بانکی مصوب سه هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال در بخش تجهیز و خرید مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان سرمایه گذاری شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در نتیجه پرداخت این میزان تسهیلات بانکی به متقاضیان از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸، چهار هزار و ۳۴ دستگاه تراکتور، ۲۱۱ دستگاه کمباین، یک هزار و ۳۴۸ دستگاه ادوات خاک‌ورزی حفاظتی، بذر کار کشت مستقیم و بذرکارهای کشت غلات خریداری و به ناوگان مکانیزه اضافه شده است.

سپری اضافه کرد: هم اکنون حدود ۱۰۰ درصد عملیات خاک ورزی، ۹۸ درصد کاشت، ۶۰ درصد داشت، ۹۵ درصد برداشت محصولات کشاورزی (عمدتا زراعت) در این استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود که بهبود وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی موجب افزایش کمی و کیفی تولید محصولات و کسب درآمد بیشتر کشاورزان شده است.

وی تاثیر اجرای این برنامه‌ها در تولید محصولات کشاورزی از جمله غلات را چنین اعلام کرد: در سال زراعی گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی استان به مرز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن رسید در حالیکه میزان تولید محصولات در سال ۹۲ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که این امر نشان از افزایش ۵۷ درصدی کل تولیدات کشاورزی در این مدت (هفت سال) است.

سپری اظهار داشت: در این مدت تولیدات محصولات زراعی با ۵۱ درصد از یک میلیون و ۴۱۰ هزار تن سال ۱۳۹۲ به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن در انتهای سال زراعی گذشته (شهریور ۱۳۹۹) رسید که این رشد در سایه تلاش گسترده بخش های مختلف از جمله استفاده از بذر مناسب با نیاز کمتر به آب و راندمان تولید بالا، تنوع بذری، تناوب در کشت، تغذیه و برداشت مناسب، جلوگیری از افت و ریزش بدست آمده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید