Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان خبر داد؛

ثبت جهانی ۴۴ رقم گیاهی در کردستان

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان گفت: ذخایر ژنتیکی گیاهی در استان 25 درصد تولید کشوری است و تاکنون 44 رقم ثبت جهانی شده است.

ثبت جهانی ۴۴ رقم گیاهی در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد حسین ، در جلسه کار گروه پدافند غیر عامل حوزه کشاورزی استان در سنندج اظهار داشت: کسب رتبه در جشنواره خوارزمی، اهدا جایزه بنیاد علمی البرز در حوزه علمی به عنوان دانشمند برتر در سال ۹۷ و ده‌ها عنوان برتر پژوهشی و صدها مقاله علمی پژوهشی از جمله دستاوردها و خدمات نیروهای این مرکز تحقیقاتی است.

وی بیان کرد: با توجه به توان علمی این مرکز ظرفیت توسعه در بخش‌های مختلف را دارد.

سدری خاطرنشان کرد: در بحث تحقیقات گیاه پزشکی رتبه بالایی در کشور داریم و پتانسل افزایش حمایت‌های مالی و تجهیز آزمایشگاه‌ها در این مرکز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: مهمترین فعالیت در بخش پدافند غیر عامل بحث آموزش است که اگر یافته‌ای باشد نیاز به انتقال دانش است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: ۱۴ دوره آموزشی با حضور یک هزار و ۶۱۰ بهره بردار و شش دوره آموزشی با حضور ۲۸۰ نفر از کارکنان در سال جاری تاکنون برگزار شده است.

سدری خاطرنشان کرد: رسالت مرکز تحقیقات تنها کارهای پژوهشی معمولی نیست و گاهی اوقات تولید یک رقم ۱۲ سال به طول می‌انجامد.

وی افزود: خوشبختانه ۱۴ رقم فقط در حوزه زراعت داریم و این نشان می‌دهد که اگر اهمیت و اعتباری به کارهای پژوهشی کاربردی و تقویت زیر ساخت‌ها داده شود بسیار جوابگو خواهد بود.

سدری با اشاره به وجود ایستگاه‌های متعددی در زمینه تولید بذور پرورشی اظهار کرد: در سال گذشته جز ایستگاه برتر کشوری معرفی شدیم و بیشترین فعالیت ما در خصوص غلات به ویژه جو و گندم است

وی افزود: امیدواریم اعتبارات استانی به گونه‌ای باشد که همه ایستگاه‌ها با روش مناسب و علمی فعالیت کنند.

پروسه طولانی پاسخ نتایج آزمایش کیفیت کود معضلی بزرگ در مسیر نظارت دقیق است.

سدری بیان کرد: افزایش کیفیت کودهای توزیعی تولید شده در کارخانه‌های تولیدی، وظیفه‌ای را به بخش تحقیقات خاک و آب استان‌ها محول کرده که با مشارکت معاونت بهبود تولیدات گیاهی هر استان و حراست کار گروه‌هایی برای نظارت و بازدید تشکیل شده است و این کارگروه رصد می‌کند که مشکلی در زمینه کود پیش نیاید.

وی افزود: کود اگر غیر استاندارد باشد علاوه بر کاهش تولید بخش کشاورزی و خسارات مالی به سلامت انسان‌ها هم آسیب می‌زند.

سدری تاکید کرد: اگر بر واحدهای فرآوری کود نظارت صورت نگیرد امکان دارد کودهای بی‌کیفیت تولید کنند که میزان کادمیم و آرسنیک و سایر عناصر سمی که از طریق گیاه جذب می‌شود بالا باشد و مخاطرات زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت انسان‌ها را در پی داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه در این زمینه کار گروه فعالیت‌های خوبی انجام داده و واحدهای انباری، فروشگاه‌ها و مراحل توزیع را به صورت مرتب تحت نظارت قرار داده است.

وی اظهار کرد: تا پایان آذر ماه ۴۱۰ بازدید از واحدهای تولیدی و فروشنده‌ها انجام شده است اما متأسفانه ایرادی وجود دارد که باید برای آن چاره اندیشی شود.

سدری خاطرنشان کرد: نمونه گیری‌ها انجام می‌شود و برای بررسی به مؤسسه تحقیقات خاک و آب فرستاده می‌شود که متأسفانه سه تا چهار ماه طول می‌کشد تا پروسه اجام گیرد.

وی افزود: اگر اعتبارات استان و مجوز آزمایشگاهی مؤسسه آب و خاک مانند سایر استان‌ها به ما تعلق گیرد، می‌توانیم آزمایش‌ها را ظرف یک هفته انجام دهیم و این کار نشدنی نیست و امیدواریم صورت گیرد.

سدری تصریح کرد: در مورد کیفیت آب استان که مردم بسیار نگران آن قضیه‌اند اگر آزمایشگاه‌های رفرنس داشته باشیم می‌توانیم کیفیت آب را رصد کنیم و از افت کیفیت آن پیشگیری کنیم.

وی عنوان کرد: اگر منشأ آن مصرف کود باشد یا هر عامل دیگری در آزمایشگاه تحقیقاتی مجهز می‌توانیم در مدت کوتاه علل را شناسایی و در راستای حل آن تلاش کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان همچنین در مورد بحث مسائل دام و دامپزشکی گفت: در این مورد هم اگر آزمایشگاه مجهز داشته باشیم می‌توانیم در زمان بیماری حاد پرندگان و آنفولانزا از آن استفاده کنیم.

سدری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در زمینه جنگل و مرتع سالیان متمادی است که بیماری‌هایی وجود دارند که با مبارزات بیولوژیکی و شیمیایی می‌تواند برطرف شود و ما می‌توانیم در آزمایشگاه عامل بیماری‌ها را شناسایی کنیم.

سدری خاطر نشان کرد: در مورد توت فرنگی ما در کشور برند هستیم و نمی‌خواهیم این عنوان را از دست دهیم لذا زمانی که باکتری ناشناخته ورود پیدا می‌کند اگر زود تر این آلودگی شناسایی و با آن مبارزه شود سریع‌تر کنترل خواهد شد.

وی افزود: این مباحث در راستای پدافند غیر عامل در زمینه مواجهه با دشمنان طبیعی است و باعث رضایت مندی کشاورزان و افزایش کیفیت تولیدات خواهد شد.

مرکز تحقیقات گنجینه کارهای ۳۰ ساله‌ای است که شناسنامه‌ای برای استان محسوب می‌شود

سپری اعلام کرد: یکی از تهدیدات بحث تعرض‌های مختلف است که طی چند سال اخیر وجود داشته‌اند از جمله پرونده قضائی با شرکت آب منطقه‌ای که در سال ۹۵ اقدام به ایجاد کانال انتقال آب کرده و جنگل را نابود کرده است که ما شکایت کردیم.

وی افزود: در مورد بحث دفن زباله شهری که در سال ۹۶ شهرداری مریوان اقدام به دفن زباله نموده و چند هکتار از اراضی را از بین برده نیز پرونده داریم که فجایع زیست محیطی اند و در کنار شیرابه این زباله‌ها وارد رودخانه‌ها شده و مشکلات بسیار زیاد بهداشتی را به بار می‌آورد.

سدری اذعان کرد: تعرض و سرقت هم مشکلات بسیاری به بار می‌آورد و هر هفته سرقت دام، پنل خورشیدی و … صورت می‌گیرد و ما شکایت قضائی مطرح می‌کنیم که متأسفانه هیچ اعتنایی به این قضایا نمی‌شود.

وی ادامه داد: ذخایر ژنتیکی گیاهی در استان ۲۵ درصد تولید کشوری است و ۴۴ رقم ثبت جهانی شده است و این نشانگر پشتوانه علمی استان است.

سدری اعلام کرد: مؤسسه ما رتبه سوم هد باریم کشور است و این جایگاه نیاز به حفاظت دارد.

وی تاکید کرد: باید در مرکز تحقیقات گنجینه کارهای ۳۰ ساله‌ای که شناسنامه‌ای برای استان محسوب می‌شود محافظت شود و امکانات حفاظتی مناسب در اختیار این مرکز قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان تاکید کرد: در بحث تحقیقات هم محرمانه بودن این اطلاعات بسیار مهم است که مواد، نمونه‌ها و.. جز سرمایه‌های ملی اند و حفاظت از این موارد هم نیاز به تقویت این قسمت‌ها دارد.

سدری افزود: در سال ۹۸ که سیل در استان باعث ۳۶۵ میلیارد تومان خسارت شد و نزدیک به ۱۴ هزار نفر دچار خسارت شدند و دولت ۲۰ میلیارد تومان از خسارات را جبران کرد و ۲۱ میلیار تومان تسهیلات کم بهره به آسیب دیدگان اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک درصد از این خسارت به بحث طراحی و ساخت نرم‌افزار سازه‌های آبخیز داری اختصاص داده شود و در قضیه سیل‌ها با برنامه‌های ساخت مدل بتوانیم پیشگیری کنیم در کشور الگویی برای مناطق سیل خیز خواهیم بود لذا انتظار می‌رود مجموعه مدیران ارشد استان ما را در این خصوص یاری کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید