Iranian Agriculture News Agency

توسعه اراضی آبی در کردستان اولویت جهاد کشاورزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: این سازمان در قالب طرح پیشران ۱۰ ساله تخصیص آب و تامین اعتبار اجرای شبکه‌های آبیاری اصلی و فرعی، با جدیت بدنبال توسعه اراضی آبی به ۲۹ درصد میانگین کل زمین‌های کشاورزی استان است.

توسعه اراضی آبی در کردستان اولویت جهاد کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری، اظهار داشت: هم اکنون حجم آبهای سطحی تنظیم شده در پشت سدهای استان حدود  ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب  است که که تنها ۶۲۵ میلیون متر مکعب آن شامل حدود ۲۱ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: خواسته اصلی استان افزایش تخصیص آب کشاورزی توسط وزارت نیرو است در صورت تآمین آب برای ۲۲۷ هزار هکتار اراضی مستعد میانگین اراضی آبی استان به ۲۹ درصد ارتقا می یابد و کشاورزان خواهند توانست ضمن کسب درآمد مناسب در تأمین امنیت غذایی کشور، نقش اصلی خود را ایفا کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: برای تحقق این هدف به کارگیری قابلیت‌های توسعه کشاورزی کردستان در راستای تولید، اشتغال مولد، کاهش شکاف اقتصادی با استان‌های برخوردار، افزایش سهم استان در تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در این راستا وزارت نیرو موظف است نسبت به تخصیص آب کشاورزی از سدهای آن استان برای  ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی محدوده آنها اقدام کند و سازمان برنامه و بودجه نیز نیز باید در بازه زمانی ۱۰ ساله و از سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۴۱ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز احداث شبکه های آبیاری اصلی و فرعی مربوطه را تامین کند.

سپری یادآور شد: درحال حاضر اراضی هدف در سطح ۱۰۱ هزار و ۵۰ هکتار بصورت دیم ویژه محصولات غالب منطقه شامل گندم، جو و نخود زیر کشت می‌رود که متوسط میزان تولید سالیانه آنها حدود ۱۶۷ هزار هکتار است.

وی تاکید کرد: پس از احداث شبکه های فرعی آبیاری تحت فشاردراین اراضی پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی مذکور به باغات مثمر تبدیل شده و در باقیمانده اراضی شامل  ۸۱ هزار و ۵۰ هکتار کشت زراعت آبی کماکان ادامه داشته باشد.

ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه با اجرای این طرح نقطه عطفی در توسعه و رونق کشاورزی استان بوجود می‌آید، گفت: با تبدیل هر هکتار اراضی دیم به آبی و توسعه باغات و زراعت آبی، تولید در واحد سطح حدود هفت برابر افزایش یافته و به مقدار یک میلیون و ۱۶۷ هزار تن می‌رسد که این امر تاثیر بسزایی در ارتقا در آمد بهره برداران و اشتغالزایی استان دارد.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود با اجرای این طرح حداقل برای ۶۰ هزار نفر شامل ۲۴ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و ۳۶ هزار نفر نفراشتغالزایی غیر مستقیم ایجاد می‌شود که گامی مهم در کاهش نرخ بیکاری منطقه داشته و راه را برای توسعه پایدار کشاورزی استان هموار می‌کند.

سپری اضافه کرد: این طرح با برآورد افزایش تولید سالیانه یک میلیون تن به  محصولات کشاورزی فعلی استان به ارزش ناخالص ۴۲ هزار میلیارد ریال و تثبیت ۱۰ هزار شغل موجود در منطقه منجر خواهد شد.

۶۶ درصد آب مورد نیاز اراضی تخصیص یافت

وی با بیان اینکه وزارت نیرو تاکنون برای تخصیص آب با ۹۶ هزار هکتار موافقت خود را اعلام کرده است، افزود: اما تا کنون تخصیص ۶۶ هزار و ۸۹۱ هکتار شامل ۶۶ درصد از ۱۰۱ هزار و ۵۰ هکتار مورد نیاز پیشنهادی طرح قطعی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ۳۳ هزار و ۸۹۱ هکتار از این مقدار نیز در قالب سدهای در حال مطالعه بوده و فعلا تخصیص اعلامی قابل استفاده جهت اجرای سامانه های نوین نیست.

وی اظهار داشت: ۳۳ هزار هکتار قابل استفاده نیز علیرغم پیگیری‌های به عمل آمده از سال ۱۳۹۸ تا کنون به جز مبلغ ناچیز در قالب اسناد خزانه اسلامی طی سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ جهت اجرای شبکه پایاب سد سیازاخ، تا کنون هیچ گونه اعتباری جهت اجرای طرح پیشران ۱۰۰ هزار هکتاری استان اختصاص نیافته است.

قالب طرح پیشران ۱۰ ساله تخصیص آب و تامین اعتبار اجرای شبکه های آبیاری اصلی و فرعی مستند به درخواست استاندار کردستان از رییس جمهوری و موافقت و دستور رییس قوه مجریه خطاب به وزیر نیرو و ریییس  برنامه وبودجه کشور اشت.

این طرح در سفر اعضای کمیسیون محترم کشاورزی ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به کردستان نیز تایید شده و در ستاد اقتصاد مقاومتی استان و هشتمین جلسه شورای توسعه استان مصوب شده است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید