Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاوزی کردستان:

راه‌اندازی فاز دوم شیلات سیروان نیازمند ۳۵ میلیون تومان اعتبار است

رییس سازمان جهاد کشاوزی کردستان گفت: راه‌اندازی مجتمع دوم پرورش ماهی «شیلات سیروان» به عنوان طرحی موثر در تحقق جهش تولید در حوزه کشاورزی این استان نیازمند ۳۵ میلیارد تومان اعتبار است.

راه‌اندازی فاز دوم شیلات سیروان نیازمند ۳۵ میلیون تومان اعتبار است

به گزارش ایانا در استان کردستان ، محمدفرید سپری، با بیان اینکه ۳۸ مزرعه پرورش ماهی در طرح شیلات سیروان وجود دارد، اظهار داشت: ظرفیت اسمی این فاز تولید ۳۸۰ تن ماهی در سال بود که با توجه به رونق کار، امسال تولید ۸۰۰ تنی ماهی در این طرح پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: در صورت تحقق راه اندازی فاز دوم این طرح، ۷۶ مزرعه جدید با ظرفیت تولید حداقل یک هزار ۵۰۰ و حداکثر چهار هزار تن ماهی در هر سال به ظرفیت فعلی این طرح افزوده می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: برای تحقق این طرح نیازمند تخصیص ۳۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم که در صورت تحقق می‌توان یکی از بزرگترین مجتمع‌های پرورش ماهی مکانیزه غرب کشور را تکمیل کرد.

سپری یادآور شد: کردستان قطب تولید توت فرنگی کشور است و در سنوات گذشته در جهت تولید و فروش این محصول دچار مشکل بود اما با همکاری تعاونی‌های تولیدی توانستیم یک تحول بزرگ و اساسی در راستای تولید هر چه بیشتر و بهتر، این محصول در استان ایجاد کنیم.

ظرفیت‌های استان کردستان در حوزه شیلات علاوه بر خاک و موقعیت جغرافیای مناسب در منابع آبی نیز شامل ۱۲ سد در حال بهره‌برداری، حدود ۷.۸ تا ۸.۸ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارش، ۱۱ سد در حال اجرا و ۱۴ سد مطالعاتی است که می‌تواند با اجرای طرح‌های مختلف آبزی پروری آینده روشنی برای توسعه صنعت شیلات در این استان ترسیم کند.

۴۱ رودخانه دایمی و فصلی، ۱۳ هزار چاه عمیق و نیمه عمیق، ۳۸ هزار چشمه، نزدیک به ۵۰۰ رشته قنات و ۲ هزار و ۷۷۰ استخر ذخیره کشاورزی دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌توان از تمام آنها به عنوان یک پتانسیل‌ها ویژه در عرصه توسعه فعالیت‌های شیلات استان استفاده کرد.

دست‌اندرکاران شیلات استان کردستان برای بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها افق‌های توسعه‌ای خود را در ۲ بخش ترسیم کرده‌اند که شامل افزایش تولید در برنامه میان مدت از حدود ۱۰ هزار تُن فعلی به حدود ۱۴ هزار تُن و در برنامه بلندمدت به حدود ۱۸ هزار تُن است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ استان کردستان دارای یک میلیون و ۶۰۲ هزار نفر جمعیت است که ۷۰ درصد آن در مناطق شهری و ۳۰ درصد آن نیز در مناطق روستایی ساکن هستند.

همچنین این استان دارای یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۲۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه نیز دیم است که سالانه در این اراضی بیش از ۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید