Iranian Agriculture News Agency

نماینده مجلس:

ایران بالاترین میزان فرسایش خاک در دنیا را دارد

عضو کمیسیون مجلس عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر حجم فرسایش خاک در ایران هشت برابر میانگین جهانی است و کشورمان در این زمینه رتبه نخست جهان را دارد.

ایران بالاترین میزان فرسایش خاک در دنیا را دارد

 به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان،  پرویز اوسطی، در حاشیه بازدید استاندار و جمعی از مسوولان کردستان از طرح‌های آبخیزداری قروه اظهار داشت: از دهه ۵۰ تا ۹۰ حجم خاک فرسایش یافته ایران از یک میلیارد تُن به ۲.۲ میلیارد تُن افزایش یافته و سرمایه ارزشمندی را داریم از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه برابر اساس برآورد فائو ارزش اعتباری خاکی که از دست می‌رود ۱۴ و نیم درصد ارزش تولید ناخالص داخلی است، اضافه کرد: حفاظت و صیانت از این دو عنصر ارزشمند بر همه واجب است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی آبخیزداری را ساده ترین و راه بهترین راه کاری دانست که می‌تواند به مهار رواناب‌ها و کاهش فرسایش کمک کند.

اوسطی با بیان اینکه این طرح در کردستان بویژه در دشت‌های شرقی استان که ۱۶ تا ۱۷ تُن رسوب و جابجایی خاک را شاهد هستند کمک شایانی می‌کند، افزود: در حال حاضر در دشت‌های قروه و دهگلان سالانه حدود ۱۵ میلیون متر مکعب آب هدر می‌رود که اگر طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با قدرت و جدیت دنبال شود می‌توان تمام برداشت و مصرف ۱۱۰ میلیون متر مکعبی چاه‌های آب کشاورزی از این دشت‌ها را جبران کرد.

وی تاکید کرد: باید کمک کنیم تا دشت های شرقی استان به نقطه تعادل ایدئولوژیک برسد.

این بازدید به مناسبت روز جهانی خاک انجام شد.

در مجموع ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب سازهای سنگی، سنگی ملاتی و بندهای خاکی در استان احداث شده که شامل پنج هزار و ۸۰۰ مترمکعب عملیات خاکی و ۵۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب عملیات مکانیکی است،  در دشت‌های شرق استان هفت بند خاکی و ۱۱ بند سنگی ملاتی احداث شده است.

ایجاد اشتغال موقت در جوامع محلی و جلب مشارکت بهره‌برداران منابع طبیعی، مهار سیلاب، کنترل و مقابله با فرسایش و هدر رفت خاک، مقابله با انتقال رسوب به مخازن و افزایش عمر مفید سدها، افزایش ذخایر آبی از طریق کاهش تبخیر و نفوذ دادن آب به سفره های زیرزمینی با هدف توسعه کشاورزی پایدارو توسعه و استقرار پوشش گیاهی از اهداف کلان این طرح‌ها است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید