Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان

کشت نخود دیم در اراضی کشاورزی کردستان آغاز شد

معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: عملیات کشت نخود انتظاری در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی دیم این استان آغاز شد.

کشت نخود دیم در اراضی کشاورزی کردستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدصالح احمدی، اظهار داشت: در سال زراعی جاری، کشت ۱۰۰ هزار هکتار محصول نخود زیر کشت برود که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ درصد از این میزان به صورت انتظاری کشت شود.

وی اضافه کرد: کشت انتظاری این محصول از پنج آذر همزمان در برخی نقاط استان شروع شده و سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد با انجام اقدامات ترویجی برنامه کشت انتظاری بطور کامل در این استان محقق شود.

احمدی با بیان اینکه ۹۰ هزار هکتار دیگر نیز در فصل بهار زیر کشت محصول نخود می‌رود، یادآور شد: ۲ برابری میانگین تولید محصول نخود در کشت انتظاری نسبت به کشت بهاری از مزیت‌های این نوع کشت است و کشاورزان در هر هکتار ۷۵۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌کنند.

وی افزود: به علت تغییرات اقلیمی، آب و هوایی و کاهش بارش‌های بهاره برای بهره‌گیری بذر محصول از بارش‌های پاییزه و زمستانه، زودرس کردن محصول و کوتاهی دوره رشد در محصول نخود، کشت مرسوم نخود از فصل بهار به انتظاری انتقال یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت انتظاری همزمان با نخستین بارش شروع و تا آخر آذر نیز ادامه دارد، تاکید کرد: شهرستان‌های کامیاران، دیواندره، سقز و دهگلان هر سال بیشترین میزان کشت محصول نخود را به خود اختصاص می‌دهند.

سالانه حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تن محصول نخود در این استان برداشت می‌شود که با این میزان برداشت در رتبه چهارم ایستاده است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۵۰ هزار هکتار باغ است که سالانه ۴۰۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان نزدیک به سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن در سال برساند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید