Iranian Agriculture News Agency

وقتی اراده موانع را کنار می زند؛

اشتغالزایی کارآفرین بسیجی برای 10 نفر با احداث کارگاه پرورش قارچ/ یک تولیدکننده از مسئولین انتظار حمایت دارد

صباح ظاهری کارآفرین بسیجی که در سال 93 کار خود را با یک سالن پرورش قارچ آغاز کرده بود هم اکنون برای بیش از 10 نفر در سه واحد تولیدی و 6 سالن اشتغالزایی کرده است.

اشتغالزایی کارآفرین بسیجی برای 10 نفر با احداث کارگاه پرورش قارچ/ یک تولیدکننده از مسئولین انتظار حمایت دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج، به دیدار یکی از بسیجیانی آمدیم که با کسب دانش برتر کشاورزی و باغبانی درصدد است تا بتواند با کارآفرینی موفق دیگران را نیز از علم و دانش خود بهره مند سازد.

صباح ظاهری متولد روستای سرتیپ آباد از توابع شهرستان قروه است که با 33 سال سن موفق شده است پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته باغبانی با احداث واحد تولید و پرورش قارچ خوراکی برای بیش از 10 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی نماید.

وی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مدرک تحصیلی خود را در سال 93 با معدل 18 و نمره پایان نامه 19 از دانشگاه کردستان دریافت نموده است اظهار داشت: پس از اتمام دانشگاه و با وجود مقالات معتبری که در سطح بالای کلاس جهانی به ثبت رسانده بودم ؛به کار آزاد که مرتبط با رشته تحصیلی و علاقه شخصی بنده بود روی آوردم و ابتدا تنها با یک سالن شروع به کار نمودم اما کم کم و به لطف خدا کار را توسعه دادم که هم اکنون 3 واحد تولیدی فعال داریم و هر واحد دارای 2 سالن می باشد که در مجموع 6 سالن مشغول به کار است.

از مراحل تولید قارچ و شرایط آن برای ما بگویید و اینکه سالانه چه مقدار قارچ برداشت می کنید؟

دوره تولید ما 60 تا 70 روز است که مدت 40 روز قارچ در خفا و در مرحله زایشی است.

کمپوست مورد نیاز خود را از ملارد و آبیک تامین می کنیم و حدود 15 تا 20 روز مراحل خاک دهی طول می کشد که میزان ضخامت خاک 2 تا 3 سانت است و روی کشت قرار می گیرد و بعد از 10 روز هوادهی می شود و این پروسه 40 روز طول می کشد و پس از ان قارچ رشد می کند و قابل برداشت خواهد شد.

در صورت مناسب بودن شرایط سالیانه 5 دوره پرورش قارچ صورت می گیرد که در هر دوره 10 الی 11 تن برداشت می شود و در صورت مناسب بودن شرایط می شود گفت که سالانه در حدود 50 تا 60 تن قارچ برداشت می شود.

شما با چه مشکلات و موانعی در کار خود روبرو هستید؟

بیش از هر چیزی نبود تجهیزات و نبود سرمایه مالی برای هزینه های جاری در سالن ها را می توان از مهمترین مشکلات کار برشمرد.

 از طرفی باید یگویم محیط کاری ما نزدیک به اماکن مسکونی و دامپروری است که باعث ایجاد الودگی های قارچی در محیط کشت قارچ ها می شود و تاکنون موفق به تغییر محل کار خود نشده ایم که باز هم نشات گرفته از مشکلات مالی است.

در حال حاضر نیز بازار فروش قارچ با توجه به شیوع ویروس کرونا مقداری به تنگنا برخورده است و صنایع بسته بندی و پس از برداشت نیز ضعیف شده است.

چه برنامه ای برای آینده شغلی خود دارید ؟ گویا به دنبال ایجاد واحد صنعتی هستید!

بله بنده می خواهم کارگاه خود را گسترش دهم و از حالت سنتی و خانگی خارج شده و وارد فاز صنعتی شوم که چیزی قریب به 3 میلیارد تومان هزینه دارد و متاسفانه حمایتی برای این کار وجود ندارد و نتوانسته ام تاکنون حمایتی در این خصوص کسب کنم.

با ایجاد واحد صنعتی می توانم تعداد بیشتری از مردم را شاغل نمایم و تاثیر زیادی در بهبود کار دارد که شرایط مناسبی جهت صادرات محصول نیز ایجاد می گردد.

در حال حاضر موفق به دریافت جواز واحد صنعتی شده ام اما به جهت نبود حمایت مناسب در راه اندازی آن موفق نشده ام.

آیا از تسهیلات خاصی نیز استفاده کرده اید؟

متاسفانه تاکنون تنها وام های مشارکتی با 18 درصد سود را دریافت کرده ام که هیچ شباهتی به وام  حمایتی ندارند و هزینه های بسیاری را برای بازپرداخت ان متقبل شده ام.

شما چه انتظاری از مسئولین دارید؟

بدون شک تمام افرادی که به دنبال تولید هستند انتظار دارند که مسئولین در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب مزین به نام جهش تولید نیز شده است ، از تولید کنندگان حمایت واقعی داشته باشند که این حمایت به دور از شعار باشد و در عمل خود را نشان دهد و حداقل تسهیلات مناسب و بدون سود برای تولید کنندگان در نظر گرفته شود.

از طرفی بنده انتظار دارم در شرایطی که موفق به کسب جواز ایجاد واحد صنعتی شده ام مورد حمایت مسئولین نیز قرار بگیرم و زمینه لازم برای احداث این واحد ایجاد شود.

و سخن پایانی شما....

قبل از هر چیزی می خواهم از خانواده ام که در این سال ها با وجود مشقت های کاری من ، پشتیبانم بوده اند قدردانی کنم و خداوند کریم را نیز سپاسگزارم که این راه را برای من مشخص نمود تا بتوانم زندگی خود و چند نفر دیگر را نیز تامین کنم و در پایان از شما هم ممنونم که به دنبال حمایت از تولیدکنندگان هستید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید