Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کردستان

بیش از ۲ هزار طرح اشتغال اجتماع محور کشاورزی در کردستان اجرا شد

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کردستان گفت: از آغاز طرح اشتغال اجتماع محور در این استان، تنها در بخش کشاورزی ۲ هزار و ۳۷۲ طرح اجرا شد.

بیش از ۲ هزار طرح اشتغال اجتماع محور کشاورزی در کردستان اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدمهدی طالبی، اظهار داشت: طرح اشتغال محور از سال ۱۳۹۷ در ۲ شهر بیجار و سروآباد با هدف زدون محرومیت آغاز شده است.

وی اضافه کرد: با موفقیت آمیز بودن طرح و استقبال مردم روستایی از آن، اجرای طرح در سال ۱۳۹۸ به تمام ۱۰ شهرستان تابعه استان تسری داده شد.

طالبی افزود: تا چکنون در این استان ۲ هزار و ۳۷۳ طرح در بخش کشاورزی اجرا شده که شامل ۱۲۷ مورد سال ۱۳۹۷، ۸۶۹ مورد سال ۱۳۹۸ و یک هزار و ۳۷۶ مورد نیز در سال ۱۳۹۹ است.

وی با بیان اینکه طرح اشتغال اجتماع محور در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی ویژه طرح‌های خرد اجرا می‌شود، یادآور شد: طی این مدت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ۹۳ میلیارد و ۴۸۵ میلیون تومان بوده است.

طالبی گفت: طرح‌های بخش کشاوزی عمدتا در رسته‌های شغلی پرورش دام سبک و سنگین، زنبور عسل، ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس، پرورش قارچ و ماهی اجرا شده و به صورت میانگین در هر طرح ۲ فرصت شغلی برای خانواده‌های روستایی ایجاد شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کردستان افزود: مدل اجرایی طرح اشتغال‌محور، نوعی برنامه ریزی توسعه روستایی با محوریت و مشارکت مردم محلی است که از طریق تشکیل کمیته اشتغال روستا با عضویت شوراها، دهیار و معتمدین محلی با تسهیل‌گران روستایی با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی، طبیعی، انسانی، مالی و فیزیکی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ستاد با این طرح به کمک دولت آمده تا برخی چالش‌های پیش روی جامعه مرتفع شود، تاکید کرد: شناسایی مزیت‌های روستا، اهلیت‌سنجی متقاضیان، آموزش مستمر، تشکیل صندوق‌های خرد روستایی، تشکیل کمیته اشتغال روستا، تامین مالی طرح‌های اشتغالزایی و نظارت مستمر بر اجرای پروژه از مراحل مهم است.

طالبی اظهار داشت: از ویژگی‌های مهم مدل اشتغال اجتماع محور، عدم تمرکز بر پرداخت تسهیلات است و در همین راستا از دستگاه‌های اجرایی استان از جمله اداره کل فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی و شیلات خواسته‌ایم همکاری ویژه‌ای در خصوص آموزش متقاضیان روستایی با ستاد داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید