Iranian Agriculture News Agency

طرح زهکشی آب‌های شمالغرب ۷۶ روستای کردستان را پوشش می‌دهد

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح جامع ساماندهی رودخانه‌های غرب و شمال غرب به عنوان یکی از طرح‌های مهم و موثر در توسعه کشاورزی، اراضی ۷۶ روستای این استان را پوشش می‌دهد.

طرح زهکشی آب‌های شمالغرب ۷۶ روستای کردستان را پوشش می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، فیروز احمدی،مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، گفت: در مرحله اول آبی کردن ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی سنندج، پنج هزار و ۴۵۴ هکتار از اراضی کامیاران و چهار هزار و ۵۵۶ هکتار از اراضی مریوان تحت عنوان احداث شبکه‌های آبیاری تحت فشار پایاب هشت سد و یک دریاچه استان در قالب این طرح در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: این سدها شامل امیرآباد و رمشت، گاوشان، زیویه، آزاد، قشلاق، گاران، سوران و دریاچه زریوار است که در مجموع بخشی از اراضی ۷۶ روستای این سه شهرستان که حوزه آبریز یا بالا دست سدها هستند را از طریق اجرای کامل طرح ساماندهی رودخانه های غرب و شمالغرب تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیر آب و خاک و اور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در اجرای این طرح برای افزایش راندمان مصرف آب در مزارع و باغ‌هایی که از محل اجرای طرح ساماندهی اراضی حاشیه واقع در مناطق غربی و شمالغربی آبی می‌شود برای ایجاد باغ‌های اقتصادی و درآمدزا، از نوین‌ترین شیوه‌های آبیاری از جمله بکارگیری سیستم آبیاری تیپ، کلاسیک و روش تلفیقی استفاده خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه با اجرای کامل مرحله اول این طرح برای ۶ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۸ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود، یادآور شد: ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای مناطق مرزی از جمله اهداف این طرح است که در آن یک شغل در ازای احداث هر ۲.۵ هکتار باغ و یک شغل در ازای هر پنج هکتار مزرعه آبی ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: کاهش حساسیت اقتصاد کشور نسبت به چالش‌های سیاسی خارجی با درون زا شدن رشد اقتصادی بخش کشاورزی در مناطق مرزی و تقویت معیارهای اقتصاد مقاومتی از جمله دیگر اهداف اجرای طرح ساماندهی اراضی رودخانه‌های شمالغرب و غرب کشور موسوم به طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی حاشیه رودخانه‌های مرزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید