Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

مطالعات لیمونولوژی در هشت س

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون مطالعات لیمونولوژی برای توسعه طرح‌های پرورش ماهی در هشت سد این استان انجام شده است.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، حمید حسین‌پور، اظهار کرد: این سدها شامل قشلاق (وحدت)، شهید کاظمی، گاوشان، سنگ سیاه، آزاد، گاران و دریاچه زریوار است که با همکاری معتبرترین مشاوران داخلی از جمله پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و دانشگاه کردستان مطالعات انجام و نتایج آن به همه ارگان‌های ذیربط و مدیریت سدها بویژه آب منطقه‌ای ارسال شده است.

وی افزود: نتایج مطالعات همگی تاکید بر امکان رهاسازی بچه ماهیان فیلتر کننده (کپور ماهیان) در منابع آبی شرب و غیر شرب را دارند چرا که این اقدام می‌تواند ضمن کمک به کاهش بار مواد آلی موجود در سدها،  موجبات تولید ماهی ارگانیک را نیز فراهم کنند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه اکنون رها سازی بچه ماهی در سدهای با هدف آب شرب استان انجام نمی‌شود، یادآور شد: طبق ماده ۱۹ قانون و آیین نامه اجرای حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان شیلات می‌تواند پس از مطالعه و هماهنگی با وزارت نیرو در خصوص برنامه‌های تامین آب، به آبزی دار کردن منابع آبی شرب و کشاورزی اقدام کند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس تمام اقدامات انجام شده در استان در منابع آبی بر اساس هماهنگی و کسب مجوز از تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل دامپزشکی صورت گرفته و هر ساله نیز بر اساس کمیته مشترک صیادی شرایط و موضوعات مربوطه به صید و رهاسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسین‌پور گفت: پس از شکل گیری مخازن پشت سد ها پدیده یوتریفیکاسیون (تغذیه گرایی) و شکوفایی جلبکی همیشه سلامت اکوسیستم و کاهش شفافیت آب را تهدید می‌کند که این پدیده می‌تواند بدلایل متعددی از جمله ورود فاضلاب‌های انسانی روستاهای بالادستی، ورود رسوبات از رودخانه‌های ورودی و از بین رفتن گیاهان و جانواران آبزی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان دارای ۲۳۰ مزرعه تولید ماهیان سردآبی به مساحت ۶۷ هزار مترمربع و تولید چهار هزار تن ماهی در سال است، تاکید کرد: پنج مزرعه تولید ماهیان زینتی با تولید یک هزار و ۳۰۰ قطعه انواع ماهیان زینتی نیز در استان فعال است.

هم اکنون تولید آبزیان در این استان به ۲ صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در ۶ منبع آبی در قالب ۶ تعاونی صیادی برای ۴۸۷ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

مصرف میانگین سالیانه حدود پنج کیلو و ۷۳۰ گرم ماهی از سوی هر کردستانی یکی دیگر از محرک‌ها در اهمیت توسعه فعالیت شیلات است که برای تحقق این امر مهم باید با برنامه ریزی و جلب حمایت دولت در این مسیر گام برداشت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید