Iranian Agriculture News Agency

در بازدید از گلخانه صادق آباد کردستان عنوان شد:

روسیه و آسیای میانه بازار هدف محصولات گلخانه ای ایران

مدیر شرکت شهرکهای کشاورزی کردستان تصریح کرد: دولت در هیج شرایطی برای محصولات گلخانه ای ممنوعیت قائل نشده است.

روسیه و آسیای میانه بازار هدف محصولات گلخانه ای ایران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، نشست شورای کشاورزی شهرستان دهگلان با حضور نماینده شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، مدیر شرکت شهرکهای گلخانه ای کردستان و مسئولن شهرستان دهگلان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 

 در این نشست صلاح الدین کریمی مدیر شرکت شهرکهای کشاورزی کردستان با اشاره به وضعیت کشت گلخانه ای در استان و شهرستان دهگلان گفت: در حقیقت یکی از راهکارهای امروزه بشریت برای تامین غذا در دنیا بحث کشت گلخانه ای است که باعث تولید بیشتر، کاهش مصرف آب و کاهش فشار از منابع آب و خاک می باشد.

وی علاوه بر کشاورزی مطرح شهرستان دهگلان در استان و کشور، کشت گلخانه ای را یکی از جاذبه های این شهرستان بیان کرد و گفت: سازه های گلخانه ای و شهرک گلخانه ای در دهگلان از نو شروع شده و شهرک گلخانه‌ای روستای صادق آباد اولین شهرک گلخانه ای استان کردستان است که در 8 هکتار می تواند 450 هزار تن تولید داشته باشد که برابر با کل تولید سطح شهرستان است.

کریمی با بیان اینکه شهرک گلخانه ای صادق آباد با مساحت کلی 20 هکتار و 9 هکتار مساحت مفید به صورت اجاره به شرط تملیک به سرمایه گذار واگذار شده است گفت: حجم سرمایه گذاری این پروژه در حال حاضر 70 میلیارد تومان است که 46 میلیارد تومان آن از اعتبارات ملی جذب شده که با ظرفیت 4 هزار و 200 تن برای 110 نفر به صورت مستقیم و برای 190 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال می کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در سطح استان کردستان کمبود دانش گلخانه ای در ساخت سازه و بعد از آن است، گفت: تیم های آموزش دیده ساخت سازه در شهرستان و استان درست شده و هر کسی که خواهان ساخت سازه باشد این تیمها می توانند سازه های با سیستم اسپانیای درست کنند که تا حدودی این خلاء پوشش داده شده اما باز هم مشکل داریم زیرا گلخانه های که تا به امروز وجود داشته اند سازه آنها خراب شده و مردم هم تصورمی کنند ممکن است سرمایه گذاری آنها با شکست روبرو شود.

 

کریمی با بیان اینکه این پروژه با 70 درصد پیشرفت دریک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، گفت: برق مورد استفاده این شهرک در حال حاضر 330 کیلووات است  که تنها قادر به تامین نصف پروژه برای 2 هزار تن است که نیار است خط دیگر از شهر ک صنعتی وارد این پروژه شود که فراهم کردن مبلغ 8 میلیارد تومان برای سرمایه گذارامکان پذیرنیست و هر چند این گلخانه یک ماه دیگر شروع به کشت می کند باید از ظرفیت 4 هزار تن استفاده شود.

مدیر شرکت شهرکهای کشاورزی کردستان با بیان اینکه اینکه دولت در هیج شرایطی برای محصولات گلخانه ای ممنوعیت قائل نشده است، گفت: هدف ما هم ایجاد ارز است و با توجه به اینکه بازار دو هزا تنی در روسیه ارز مورد نیاز خود را از اروپا تامین می کند اما نمی خواهد وابسته به اروپا باشد بلکه از طریق ایران ارز مورد نیازش را تامین تامین کند و باراز هدف ما هم کشورهای روسیه و آسیا میانه است که می توانند ارز آوری خوبی برای کشور، استان و شهرستان دهگلان داشته باشد.

کریمی با اشاره به استعداد بسیار زیاد شهرستان در زمینه گلخانه گفت: کارشناسی مناطق مستعد در قالب ستاد توسعه شرکتهای کشاورزی در روستای بلدستی صورت گرفته و با شناسایی زمین 24 هکتاری با مساحت 10 هکتار مفید که سیاست پلان آن طراحی شده و آب مورد نیاز آن هم که 12 لیتر است باید از سد قوچم تامین شود.

وی اظهار کرد: نیاز است مشکلات سر راه این گلخانه در اسرع وقت برداشته شود زیرا با توجه به اینکه منطقه بلدستی جز مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است و حجم سرمایه گذاری این منطقه به صد  میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد که ما می توانیم 20 میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم و این مبلغ از اعتبارات استانی و کشوری با ظرفیت 4 هزار تن وبرای 110 نفر به صورت مستقیم و 190 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

کریمی با اشاره به بررسی سه مجتمع گلخانه ای دیگر با ظرفیت 20 هزار تن در شهرستان دهگلان اظهارداشت: در سطح 80 هکتار با 40 هکتار مفید در صورت ایجاد آنها 20 میلیون دلار ارز آوری برای کشور و شهرستان می تواند داشته باشد.

وی دیگر مجتمع شهرک گلخانه ای در شهرستان را زمین 30 هکتاری روستای علی آبا مشیر عنوان کرد و بیان داشت: قبلا 10 هکتار این زمین تخصیص داده شده و آب مورد نیاز ان هم از سد سنگ سیاه تامین می شود و اگر مردم به اطمینان برسند که با سرمایه شرکت بعدا به خود آنان واگذار می شود و با ظرفیت حدود 5 هزار تن در صورت موافقت مردم با اینکار ما حاضر به سرمایه گذاری هستیم.

کریمی گفت: زمینهای منابع طبیعی با داشتن آب و شیب کم دراستان کردستان کمتر از 10 درصد است در نتیجه سیاست ما به سمت و سوی شهرک های خصوصی است که چند نفر متقاضی اینکار در روستای حاج پمق با سرمایه 13 میلیارد تومانی اقدام به خرید زمین  23 هکتاری با مساحت مفید 14 هکتار و 7هزار تن ظرفیت تولید نموده و برای 500 نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی اظهار  کرد: مجتمع خصوصی گلخانه ای حاج پمق با نیاز 150 میلیارد تومان سرمایه گذاری که هم شهرک گلخانه ای و هم شهرک ارزش افزوده است زیرا شهرکها باید ارزش افزوده داشته باشند و در فاز دوم شهرک گلخانه ای صادق آباد هم ارزش افزوده باید داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجتمع گلخانه ای صادق آباد یک ماه دیگر و مجتمع خصوصی حاجی پمق سال آینده به زیر کشت خواهند رفت که این بخش کوچکی در توسعه شهرستان است و 20 هزار تن مد نظر ما با ارز آوری 400 میلیون دلار در شهرستان  دهگلان تحقق یابد.

  در پایان نشست ضمن بازدید از شهرک گلخانه ای روستای صادق آباد پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستانهای قروه و دهگلان خواستار حل مشکلات این شهرک در سریع ترین زمان برای تولید شد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید