Iranian Agriculture News Agency

رشد۳۷ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، از صادرات ۲۳۱ میلیون دلاری محصولات کشاورزی طی هفت ماهه ۹۹ از گمرکات استان به خارج از کشور خبرداد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۳۷ درصد افزایش داشته است.

رشد۳۷ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در کردستان

به گزارش ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ تا پایان مهرماه، مجموع صادرات انجام شده از گمرکات کردستان حدود ۴۴۰ میلیون دلار بوده که از این میزان ۲۳۱ میلیون دلار آن مربوط به محصولات کشاورزی است.

 سپری با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی بیش از ۵۳ درصد کل صادرات گمرکات استان را تشکیل می دهد، اضافه کرد: به طور میانگین روزانه سه هزار تن محصولات کشاورزی از گمرکات استان صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، افزود: براساس خوداظهاری صادرکنندگان از مجموع محصولات کشاورزی صادر شده از گمرکات استان بیش از ۸۵۰ هزار تن آن مربوط به تولیدات استان بوده است.

سپری یادآور شد: میزان صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان طی هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری بیش از ۳۷ درصد افزایش داشته است.

وی اعلام کرد: از نظر ارزش وزنی هم میزان صادرات محصولات کشاورزی طی این مدت در مقایسه با هفت ماهه سال گذشته حدود دو برابر شده است.

افزایش سهم تولیدات صادراتی در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گفت: بی شک توجه بیشتر به صنایع تبدیلی و اعطای تسهیلات برای سرمایه گذاری در این حوزه و تامین و اختصاص خودروهای یخچال‌دار به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی موجب افزایش درآمدهای ارزی و همچنین کاهش ضایعات این محصولات خواهد شد.

سپری یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی کردستان را افزایش سهم تولیدات صادراتی استان ذکر کرد و اظهار داشت: این مهم در سند آمایش استان گنجانده شده که با توجه به ظرفیت های بالای تولید در بخش کشاورزی و وجود تجار و بازرگانان فعال و با تجربه دستیابی به آن امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: ارزش صادراتی هر تن محصول زراعی به میزان ۲۶۴ دلار، هر تن محصول باغی ۴۸۰ دلار، هر تن محصول دامی ۸۶۷ دلار و هر تن محصول شیلاتی دوهزار دلار است.

محصولات شیلاتی و دامی بیشترین ارزآوری را داشتند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، افزود: محصولات شیلاتی و دامی به نسبت ارزش وزنی صادرات بیشترین ارزآوری را در هفت ماهه امسال داشتند.

سپری اظهار کرد: هندوانه، سیب درختیف گوجه فرنگی، خربزه، کلم، پرتقال، هویج، سیب زمینی، تخم مرغ خوراکی، بادمجان و خیار بیشترین میزان صادرات را در هفت ماهه امسال از گمرکات استان داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید