Iranian Agriculture News Agency

هیچ محموله گوجه فرنگی در مرزهای کردستان مرجوع نشد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال هیچ محموله صادراتی گوجه فرنگی از مرزهای باشماق و سیرانبند در این استان مرجوع نشده است.

هیچ محموله گوجه فرنگی در مرزهای کردستان مرجوع نشد

به گزارش ایانا در استان کردستان، شهریار حنیفی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، با اشاره به باز نشر فیلم برگشت محموله‌ گوجه فرنگی از کشور عراق و معدوم سازی آنها، گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این فیلم مربوط به مرز پرویزخان در استان کرمانشاه است.

وی اضافه کرد: به علت لغو تعرفه واردات گوجه فرنگی در ۲۴ مهر از طرف کشور عراق، تعداد زیادی کامیون‌ حامل این محصول به مرزهای مشترک با عراق آمد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ورود این حجم از گوجه فرنگی به مرزهای عراق، عرضه را بسیار بیشتر از تقاضا کرد و با توجه به نیاز مشخص و محدود بازار کشور مقصد، مابقی گوجه‌فرنگی‌ها از مرز (پرویزخان) برگشت خورد

وی با بیان اینکه مهمترین دلیل این مشکل عدم صادرات صحیح بر اساس تقاضای طرف عراقی است، افزود: ورود محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی به مرزهای گمرکی اغلب بدون توجه به نیاز صورت می‌گیرد.

حنیفی تاکید کرد: با توجه به عرضه فراوان، طرف عراقی نیز محصول را زیر قیمت و به صورت گلچین خرید کرده و در نهایت مازاد محصولی که به مرز آمده برگشت می‌خورد و گاهی تبدیل به ضایعات می‌شود.

۶۰ هزار تن گوجه از کردستان به عراق صادر شد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در هفت ماهه منتهی به مهر امسال به میزان ۶۰ هزار تن گوجه فرنگی بطور میانگین روزانه ۲۸۶ تن به ارزش ۲۶ میلیون دلار از طریق مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه به کشور عراق صادر شد.

وی افزود: فصل برداشت گوجه فرنگی این استان تا نیمه دوم مهرماه بود و به علت تحقق کشاورزی قراردادی هنگام برداشت عمده این محصول در کردستان به کارخانه‌های فرآوری روژین تاک و خرمدشت دهگلان فروخته ش.

حنیفی تاکید کرد: در سال زراعی جاری یک هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی کشاورزی استان به کشت محصول گوجه فرنگی اختصاص داشت که از اوایل شهریور برداشت آن آغاز شد.

وی یادآور شد: با احتساب میانگین برداشت ۵۵ تُن در هر هکتار، بهره‌برداران استان کردستان حدود ۶۹ هزار تُن گوجه فرنگی برداشت و روانه بازار مصرف کردند که ۲۶ هزار تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید