Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

۲۰۰ میلیارد ریال برای جهش تولید در دیمزارهای کردستان هزینه می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال زراعی جاری، ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان هزینه می‌کند.

۲۰۰ میلیارد ریال برای جهش تولید در دیمزارهای کردستان هزینه می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد صالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان  اظهار داشت: این میزان اعتبار به صورت کار ویژه در سال زراعی جاری (۱۴۰۰ – ۱۳۹۹) در این استان و در بخش‌های مختلف شامل آموزش بهره‌بردارن و کارشناسان، تسهیلات بلاعوض برای خرید ادوات کشاورزی، کرایه و خرید خودرو برای بخش کارشناسی، تهیه و تامین بذور گواهی و اصلاح شده هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها در چهار استان آذربایجان شرقی، کردستان، همدان و کرمانشاه اجرا می‌شود، اضافه کرد: این طرح به مدت پنج سال از سال زراعی جاری تا ۱۴۰۴ اجرا می‌شود که برنامه امسال ۶ هزار و ۶۳۰ هکتار از اراضی این استان‌ها است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این استان با سهم ۱۸۹ هزار هکتاری در رتبه اول این طرح از نظر سطح اجراست و مقرر شده با بخشی از اعتبار تخصیص یافته به کردستان حداقل ۹۴ هزار و ۵۰۰ نفر روز بهره بردار تحت پوشش آموزش‌ها جهت انتقال جدیدترین یافته‌های علمی به مزارع قرار گیرند و نهادهای لازم کشت دیم (بذر و کود) نیز خریداری ‌شود.

احمدی یادآور شد: همچنین با استفاده از این طرح، ۱۸۹ دستگاه کارنده مستقیم کار دیم، ۱۸۹ دستگاه زیر شکن، ۲۷ هد برداشت حبوبات، ۲۷ دستگاه لودر غلطک حبوبات، ۱۱ دستگاه بیلر نباتات علوفه‌ای، ۱۱ دستگاه موور نباتات علوفه‌ای، ۱۱ دستگاه ریک نباتات علوفه‌ای خریداری شده و ۱۸۹ دستگاه عمیق‌کار دیم نیز بازسازی می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح جهش تولید مزارع گندم، جو، حبوبات، دانه‌های روغنی (گلرنگ) و نباتات علوفه‌ای را پوشش می‌دهد که در سال اول شامل ۱۴۳ هزار هکتار مزرعه گندم، ۱۳ هزار هکتار جو، ۲۵ هزار هکتار انواع حبوبات، سه هزار هکتار دانه‌های روغنی و پنج هزار هکتار نباتات علوفه‌ای است.

احمدی گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش میزان تولید محصولات زراعی در مزارع دیم با اتکا به دانش‌ کشاورزی و انتقال یافته‌های محققان به مزارع است که توسط ۱۸۹ کارشناس پهنه کشاورزی انتخاب شده طرح در این استان عملیاتی خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید