Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان

طرح جهش تولید دیم زارها ۱۸۹ هزار هکتار اراضی کردستان را پوشش می‌دهد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح جهش تولید در دیم زارها در این استان ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی را زیر پوشش می‌برد.

طرح جهش تولید دیم زارها ۱۸۹ هزار هکتار اراضی کردستان را پوشش می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان کردستان، محمدصالح احمدی، در ستاد اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای استان  اظهار داشت: این طرح با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی  (ره) در سال زراعی جاری (۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ ) در سطح ۶۳۰ هزار هکتار از مزارع چهار استان آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و همدان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح پنج ساله و از سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است اضافه کرد: استان کردستان در سال اول این طرح ۱۸۹ هزار هکتار در چهار بخش کشت گندم، جو، حبوبات، دانه‌های روغنی (گلرنگ) و نباتات علوفه‌ای سهم دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: این سهم شامل ۱۴۳ هزار هکتار گندم، ۱۳ هزار هکتار جو ، ۲۵ هزار هکتار انواع حبوبات، سه هزار هکتار دانه‌های روغنی و پنج هزار هکتار نباتات علوفه‌ای است.

احمدی گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش میزان تولید محصولات زراعی در مزارع دیم با اتکا به دانش‌ کشاورزی و انتقال یافته‌های محققان به مزارع بوده که توسط ۱۸۹ کارشناس پهنه کشاورزی انتخاب شده طرح، عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: انتظار می‌رود کارشناسان پهنه در انتخاب اراضی پایلوت طرح به مسایلی همچون گزینش کشاورزان پیشرو، ارستفاده از ارقام جدید و پربازده، استفاده از کودهای پایه، تحقق کشاورزی حفاظتی، کشت مستقیم، انجام عملیات مبارزه با آفات و علف‌های هرز در مزارع توسط بهره برداران توجه داشته باشند.

وی اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام هر سال مبالغی را جهت تامین یارانه و تسهیلات مورد نیاز این طرح را تامین و در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی چهار استان و بهره‌برداران در بخش‌های مختلف از جمله تامین کود و بذر، ادوات کشاورزی، آموزش بهره برداران و کارشناسان قرار می‌دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید