Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

زنجیره ناقص، چالش زنبورداری کردستان است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مهمترین چالش در زنبورداری این استان کامل نبودن زنجیره تولید در تامین و توزیع محصولات زنبور عسل است.

زنجیره ناقص، چالش زنبورداری کردستان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سید احمد ذکریایی نژاد، اظهار داشت: سعی می‌شود با حمایت‌های دولت و حضور قوی بخش خصوصی این زنجیره را در بخش‌های مختلف از جمله صنایع کندوسازی، موم، آج کنی و همچنین صنایع بسته بندی و فرآوری محصولات زنبور عسل با ظرفیت بالای استان مرتفع کنیم.

وی افزود: تاکنون فقط ۲ برند عسل ملکه کردستان در سنندج و تام گل در قروه با دریافت مجوز بهداشتی از معاونت غذا و دارو ثبت شده ولی ظرفیت بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبور عسل در این واحدها پایین است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: این سازمان در راستای توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری عسل کردستان بدنبال جذب سرمایه بخش خصوصی است تا بتواند ارزش افزوده این محصول ارگانیک را افزایش دهد.

وی با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید به بخش زنبورداری استان تاکید کرد: توسعه زنبورداری از اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان است.

ذکریایی نژاد گفت: کردستان در سال ۱۳۹۲ دارای سه هزار و ۷۳۹ زنبورستان بود که این آمار در نتیجه خدمات هفت ساله دولت تدبیر و امید اکنون به هفت هزار و ۴۸۹ مورد رسیده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در این استان بر اساس آخرین نتایج آمارگیری پنج هزار و ۷۱۲ نفر به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد، یک هزار و ۵۷۱ نفر دارای بیش از ۴۰ کلنی زنبور عسل هستند و شغل اصلی آن‌ها زنبورداری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید