Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

تولید سالانه 244 هزار تن شیر در کردستان

خریداری ۱۰ درصد گندم مازاد بر نیاز کشور در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با یادآوری تولید سالانه 244 هزار تن شیر در کردستان، گفت: زنجیره فراوری این محصول به صورت کامل در استان انجام می‌شود.

تولید سالانه 244 هزار تن شیر در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرید سپری، در نشست روسا و معاونین جهاد کشاورزی کردستان با نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: هدف همه ما رفع محرومیت است و باید برنامه‌ها را به گونه‌ای تعریف و اجرا کنیم که زمینه تحقق این مهم را فراهم سازیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: به دلیل نفتی‌بودن اقتصاد کشور، تحریم‌های ظالمانه دشمنان این اقتصاد را با تنش مواجه کرد.

وی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا نیز موجب شد نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد جهان با چالش جدی مواجه شود.

سپری افزود: در پایان سال 98 با وجود دو مشکل جدی تحریم‌های ظالمانه دشمنان و شیوع کرونا ویروس آنچه اقتصاد ایران را در این گردنه سخت نجات داد، بخش کشاورزی بود.

وی اظهار کرد: براساس اعلام بانک مرکزی، رشد بخش کشاورزی در همین شرایط بحرانی 8.8 دهم، رشد بخش صنعت 2.3 دهم و بخش خدمات منفی 2 دهم درصد بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: برنامه 100 هزار هکتاری توسعه اراضی دیم به آبی و طرح شبکه‌های آبیاری حوزه رودخانه مرزی یا شمالغرب کشور به میزان 18 هزار و 810 هکتار است.

وی با بیان اینکه کردستان 1.8 دهم مساحت کشور و 7 درصد روان‌آب‌های کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: 3 درصد بارندگی کشور، 7 درصد روان‌آب‌ها و 19 درصد آب‌های تجدیدپذیر کشور مربوط به کردستان است.

سپری اظهار کرد: کردستان سررشته 5 حوضه آبریز کشور است و آب را به تمام کشور می‌رساند این در حالی است که تنها 12 درصد از اراضی زیرکشت این استان آبی است.

وی ادامه داد: 10 درصد از گندم مازاد بر نیاز کشور از کشاورزان کردستانی خریداری می‌شود.

سپری گفت: کردستان در تولید توت‌فرنگی مقام اول و در سیب‌زمینی هم مقام ششم کشور را دارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، کردستان رتبه دوم کشوری در تولید و خرید گندم، رتبه اول در تولید گندم دیم، رتبه اول تولید توت‌فرنگی، رتبه نهم تولید مرغ و ... کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با یادآوری تولید سالانه 244 هزار تن شیر در کردستان، گفت: زنجیره فراوری این محصول به صورت کامل در استان انجام می‌شود.

سپری با عنوان اینکه 60 درصد از تولید گوشت قرمز استان به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود، خواستار صدور مجوز صادرات محدود این محصول به اقلیم کردستان عراق شد.

وی خاطرنشان کرد: یک واحد گاوداری ۵ هزار راسی در مریوان ظرفیت بسیار خوبی برای رونق و توسعه صادرات گوشت قرمز به اقلیم است که نمایندگان این مهم را در مجلس پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه 30 درصد از جمعیت استان در حوزه کشاورزی شاغل هستند، افزود: یکی از دلایل آن این است که در سایر بخش‌ها مانند اقتصاد و غیره ظرفیت لازم برای اشتغال‌زایی مردم فراهم نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید