Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قروه

نبود صنایع تبدیلی مهم‌ترین مشکل سیب‌زمینی‌کاران قروه‌ای

رتبه اول استانی قروه در تولید سیب‌زمینی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قروه گفت: قروه با تولید ۱۶۰ هزار تن سیب‌زمینی در سال، رتبه اول کردستان را داراست اما با مشکل نبود صنایع تبدیلی مواجه است.

نبود صنایع تبدیلی مهم‌ترین مشکل سیب‌زمینی‌کاران قروه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،خسرو کریمی‌پناه، اظهار داشت: ۷۵۰ بهره‌بردار در ۳هزار و ۹۷۵ هکتار اراضی سیب‌زمینی فعالیت دارند که به صورت فصلی در هر هکتار برای ۱۵ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: ۱۵ رقم سیب‌زمینی در قروه کشت می‌شود که به دلیل رعایت اصول مهندسی آب، خاک،گیاه و...نیترات آن در حد استاندارد و از کیفیت مطلوبی برخوردار است و شامل اسپریت، جیلی، بانبا، اگریا و سانته است.

کریمی‌پناه اذعان داشت: به طور میانگین سالانه ۱۶۰هزار تن سیب‌زمینی در اراضی قروه تولید می‌شود و علاوه بر بازار استان‌های مختلف کشور، روانه بازار مصرف کشور کویت می‌شود و در حال رایزنی برای عرضه آن به کشور عراق و افغانستان نیز هستیم.

وی در مورد قیمت‌گذاری سیب‌زمینی نیز گفت: با بهره‌گیری از سردخانه‌ها و انبارهای سیب‌زمینی می‌توان این محصول را تا چند ماه نگهداری کرد و در طولانی مدت موجب به تعادل رسیدن قیمت و سوددهی برای بهره‌برداران خواهد شد.

کریمی‌پناه اذعان داشت: ۲۷ واحد با ظرفیت ۳۷ هزار تن، ۴۰ انبار فنی با ظرفیت ۴۰ هزار تن و ۶۳ واحد انبار معمولی با ظرفیت ۴۵ هزار تن به منظور نگهداری و ذخیره‌سازی سیب‌زمینی در قروه وجود دارد.

وی مهمترین مشکل سیب‌زمینی کاران قروه‌ای را نبود صنایع تبدیلی دانست و گفت: بیشترین سیب‌زمینی تولیدشده قروه در زمان برداشت به صورت خام‌فروشی وارد بازار می‌شود و هیچ صنایع تبدیلی و فرآوری وجود ندارد این در حالی است که قروه رتبه نخست تولید سیب‌زمینی در کردستان را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید