Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

ده هزار هکتار از اراضی استان کردستان آبی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تا دو ماه آینده ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان وارد چرخه آبی می‌شود.

ده هزار هکتار از اراضی استان کردستان آبی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرید سپری، در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه کردستان با 3 درصد بارندگی کشور، شب‌های خنک و آب و هوای سرد و معتدل شرایط لازم را برای پرورش انواع محصولات باغی سردسیری و زرعات دارد، اظهار کرد: مسیر توسعه تبدیل اراضی دیم به آبی بسیار مناسب  و روی ریل قرار گرفته است.

وی از آغاز برنامه 100 هزار هکتاری توسعه اراضی دیم به آبی و طرح شبکه‌های آبیاری حوزه رودخانه مرزی یا غرب شمال کشور به میزان 18 هزار و 810 هکتار خبر داد و گفت:  6 هزار و 800 هکتار در حوزه شهرستان سنندج، کامیاران با 5 هزار و 500 هکتار با 32 درصد، گاران و زریبار مریوان با 4 هزار و 550 هکتار یعنی 27 درصد مناطق محروم استان شناسایی شد‌ه‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: یک هکتار زمین زراعی گندم در استان کردستان با 1.3 دهم تن و  2500 تومان، سود ناخالص 3 میلیون تومان بوده در حالی‌که درآمد همین مقدار زمین متوسط 10 ساله، به صورت آبی 5 برابر خواهد بود.

وی بیان کرد: با 20 تن برداشت محصولات در باغات با کیلویی 3 هزار تومان می‌توان 60 میلیون تومان سود داشت و تحول خوبی در استان ایجاد کرد.

سپری از پیشرفت 93 درصدی رودخانه مرزی خبر داد و افزود: تاکنون 341 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و در حوزه سد آزاد با 4 هزار و 300 هکتار اراضی 93 میلیارد تومان هزینه شده و باید 35 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن هزینه شود.

وی با بیان اینکه تا دو ماه آینده 10 هزار هکتار از این اراضی وارد چرخه آبی می‌شود، ادامه داد: در این راستا 16 تعاونی تولید و با تبدیل اراضی دیم به آبی 5632 شغل مستقیم و دائم ایجاد و 160 هزار تن تولید محصولات کشاورزی اضافه خواهد شد و ارزش ناخالص تولیدات حداقل 730 میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: براساس سرشماری سال 95 منطقه کلاترزان با 23.7 درصد و شویشه 25.7 درصد بیکار جزو محروم‌ترین مناطق بیکار استان هستند که با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی، می‌توان فعالیت‌های سودآور ایجاد و به تولید محصولاتی مانند بادام و سیب رو بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه در فاز نخست برای 2100 هکتار اراضی، یک‌هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود؛ ادامه داد: ارزش ناخالص این میزان 126 میلیارد تومان خواهد بود که موجب تحولات چشمگیری در استان می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: با همکاری سپاه، مشارکت مردم و مددجویان کمیته امداد می‌توان طرح‌های کشاورزی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم آغاز کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید