Iranian Agriculture News Agency

سفیدبختی انگور سیاه باغداران

پیش‌بینی خرید توافقی ۳ هزار تن انگور سیاه در کردستان

مدیر تعاون روستایی کردستان از خرید توافقی و حمایتی انگور سیاه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت ۳ هزار تن انگور سیاه در کردستان خریداری شود.

سفیدبختی انگور سیاه باغداران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، استان کردستان یکی از استان‌های فعال در حوزه کشاورزی است که در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و بر اساس شاخص‌های مختلف یکی از ظرفیت‌های مهم استان کردستان در راستای توسعه هرچه بیشتر و همچنین افزایش نقش آن در اقتصاد ملی، توسعه بخش کشاورزی است.

بالا بودن میانگین بارش نسبت به میانگین کشوری، خاک حاصلخیز و مناسب، کیفیت بسیار بالای محصولات تولیدی کشاورزی، دسترسی به بازار‌های صادراتی، فراهم شدن زمینه‌های سرمایه پذیری و ... نشان‌دهنده آمادگی این بخش در استان کردستان برای جهش توسعه‌ای است.

استان کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه‌های برتر کشور را دارد که از این محصولات می‌توان به رتبه اول کشوری در تولید توت‌فرنگی، رتبه دوم در تولید گندم، رتبه اول غرب و شمال غرب کشور در تولید گوشت، رتبه چهارم در تولید سیب‌زمینی و رتبه دوم کشور در تولید انگور دیم اشاره کرد.

کردستان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن انگور دیم ازلحاظ سطح و تولید، بعد از استان فارس در جایگاه دوم کشوری قرار دارد و ازلحاظ انگور آبی نیز در این شاخص در جایگاه ۱۵ کشوری قرار دارد که بخش زیادی از آن را انگور سیاه تشکیل داده است.

مساحت زمین‌های کشاورزی زیر کشت باغات انگور سیاه در استان کردستان ۱۷ هزار و ۶۰ هکتاراست که شهرستان مریوان با ۴۲ درصد، سروآباد با ۲۲ درصد و بانه با ۱۳ درصد بیشترین سهم انگور دیم را به خود اختصاص داده‌اند و در انگور آبی نیز سنندج با ۳۳ درصد و بیجار با ۲۶ درصد بیشترین سطح باغات رادارند.

چند سالی است که با نزدیک شدن به زمان برداشت انگور، دلهره کشاورزان کردستانی هم شروع می‌شود؛ دلهره‌هایی از بابت قیمت پایین یا خریدار نداشتن محصولشان؛ اما امسال با اقدامی که سازمان تعاون روستایی کردستان برای خرید توافقی انگور سیاه کرده خیال کشاورزانی که روز‌ها و ماه‌ها وقت و کلی هزینه پای تاکستان خود گذاشته‌اند تا حدودی راحت شده است.

در کردستان ۱۳‌هزار باغدار از کشت و تولید انگور روزگار می‌گذرانند و ارتزاق می‌کنند و به نظر می‌رسد سازمان تعاون روستایی کردستان قصد دارد با خرید این محصول با حداکثر قیمت، هم اعتماد کشاورزان را جلب و هم‌شغل‌های موجود در این عرصه را تثبیت کند.

مشکل اصلی انگور کاران بازار رسانی محصولشان است و از همین رو خرید توافقی انگور سیاه امسال در دستور کار این سازمان قرارگرفته تا به‌این‌ترتیب این مشکل بزرگ رفع شود.

پیمان اسکندری مدیر تعاون روستایی استان کردستان با اشاره به پراکنش شبکه تعاون روستایی در سطح استان کردستان گفت: هدف از خرید تضمینی، توافقی و حمایتی کاهش واسطه‌های بخش کشاورزی در خریدوفروش محصولات کشاورزی در بازار نامتعارف است تا درنهایت به سود کشاورز و مصرف‌کننده منتهی می‌شود.

او افزود: هرزمان که محصولات کشاورزی کشاورزان کردستانی که دست رنج چند ساله آنان محسوب می‌شود توسط واسطه‌ها و دلالان موجود در بازار به قیمت‌های غیرواقعی و بسیار پایین‌تر از قیمت بازار خریداری می‌شود، اتحادیه‌های تعاون روستایی جهت جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان پای‌کار می‌آیند.

اسکندری بابیان اینکه تعاون روستایی در قالب خرید تضمینی و یا مباشر خرید تضمینی و حمایتی و با پشتیبانی دولت اقدام به خرید محصولات کشاورزان می‌کند بیان کرد: با این کار کشاورزان دیگر دغدغه فروش محصولات خود را ندارند و در این راستا شبکه تعاون روستایی باقابلیت‌ها و پتانسیل‌ها زیادی که دارد می‌تواند نقش مؤثری در توسعه پایدار کشور به‌ویژه در جوامع روستایی ایفاء کند.

او بیان کرد: خرید توافقی این محصول برای حمایت از بهره‌برداران انجام می‌شود و جامعه هدف سازمان تعاون روستایی کردستان، اعضای شرکت‌های تعاونی و تمامی تولیدکنندگان انگور سیاه این استان هستند.

مدیر تعاون روستایی استان خاطرنشان کرد: اتحادیه و شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان بانه با ورود به بازار فروش انگور سیاه که یکی از عمده تولیدات کشاورزی این شهرستان است اقدام به بازار رسانی این محصول به‌صورت تازه خوری به استان تهران و درصدد عقد قرارداد با کارخانه‌های صنایع تبدیلی مرتبط به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان این محصول است.

اسکندری در ادامه بابیان اینکه سال گذشته ۲ هزار تن انگور سیاه از کشاورزان این محصول در سطح استان خریداری‌شده است گفت: به دلیل نبود کارخانه صنایع تبدیلی در استان این محصولات تحویل کارخانه‌های استان سمنان شد.

او اظهار کرد: امسال نیز تاکنون ۵۰ تن انگور سیاه خریداری‌شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، خرید این محصول باارزش به ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تن برسد.

او در خصوص قیمت انگور خریداری‌شده از باغداران گفت: در خریداری توافقی قیمتی مشخص برای محصول تعیین نمی‌شود و تنها به دلیل کوتاه کردن دست دلالان و متضرر نشدن کشاورزان، به‌صورت تدریجی قیمت خرید افزایش می‌یابد تا اینکه محصول به قیمت واقعی خود در بازار مصرف برسد.

اما در پایان اینکه؛ امسال که سازمان تعاون روستایی مکلف به خرید توافقی انگور سیاه شده، بخشی از مشکل باغداران که روی دست ماندن محصول بود، حل خواهد شد، اما نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موضوعی است که همچنان می‌تواند ظرفیت کردستان برای تولید محصولی ارگانیک و سالم را تحت تأثیر قرار دهد.

حالا باغداران کردستانی می‌گویند که با خرید توافقی انگور سیاهشان، کمی سفیدبخت شده‌اند؛ البته شاید فقط خرید تضمینی انگور سیاه تمام سفیدبختی باغداران نباشد، بلکه آنچه آن‌ها را به سفیدبختی می‌رساند، توسعه صادرات محصولشان و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است، زیرا استان کردستان باوجود این‌که از قطب‌های تولید محصولات باغی است، حتی یک کارخانه هم در این زمینه ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید