Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

سالانه۲۹ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود/ایجاد ۷۶۲۹ فرصت شغلی جدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با اجرای طرح پنج ساله افزایش تولید گوشت قرمز از سال گذشته، میزان تولید گوشت از ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال به ۲۹ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

سالانه۲۹ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود/ایجاد ۷۶۲۹ فرصت شغلی جدید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، اظهار کرد: سال گذشته با حمایت‌های مسئولان دولت در استان و مجموعه جهاد کشاورزی سه طرح با عنوان طرح‌های پیشران در بخش کشاورزی تعریف شد که یکی از آنها طرح افزایش تولید گوشت قرمز از ۲۷ هزار تن به ۴۰ هزار تن در طی یک برنامه پنج ساله است.

وی با بیان اینکه در طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز مقرر شده ظرفیت تولید این محصول از ۲۷ هزار تن به ۴۰ هزار تن برسد، افزود: با آغاز اجرای طرح پیشران افزایش ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز در این استان از سال گذشته، یک‌هزار و ۵۰۰ تن از این برنامه شامل ۱۱.۵ درصد محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: با اتمام این طرح علاوه بر افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز، برای هفت هزار و ۶۲۹ نفر شغل جدید ایجاد و شغل ۱۵ هزار بهره‌بردار دامی استان نیز تثبیت می‌شود.

سپری میزان درآمد حاصل از تحقق این طرح‌ها برای هر سال با نرخ امروز را یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: در برنامه عملیاتی سال گذشته ۹ پروژه زیر بخشی برای این طرح تعریف شد و در نتیجه پیگیری‌های مختلف علیرغم عدم تأمین ۱۰۰ درصدی اعتبارات، ۶۸ درصد اهداف پروژه در سال اول و ۱۱.۵ درصد کل برنامه محقق شد.

وی بیان کرد: طرح‌های زیر بخشی سال ۹۸ شامل بهبود مدیریت گوسفند داشتی، ترکیب ژنتیکی گوسفند پربازده، ایجاد واحدهای پرورش گوسفند و بز پر تولید وارداتی، بهسازی و نوسازی اماکن دامی، توسعه گاو دورگ سیمنتال، ایجاد واحد پرورش گاو سیمنتال، توسعه پرورش گاو اصیل هلشتاین بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح بزرگ افزایش تولید گوشت قرمز چندین طرح بزرگ دیگر را در دل خود دارد از جمله ایجاد گاوداری‌های بزرگ، ایجاد پرواربندی بره و گوساله، وارد کردن نژادهای خارجی دام سبک که با منطقه ما سازگاری دارند و تولید شیر، گوشت و زایش آن‌ها بیشتر از نژادهای محلی است در واقع این طرح پیشران شامل ۹ پروژه در توسعه بخش دام سبک و سنگین است و از اعتبارات تملکی و منابع تسهیلاتی بانکی در اجرای پروژه‌ها استفاده شده است.

سپری اظهار کرد: در سال گذشته، ۷۸ درصد برنامه تثبیت شغل هدف گذاری شده به تعداد ۲ هزار و ۴۸۲ نفر از سه هزار و ۱۷۵ نفر و ۲۰ درصد از ایجاد شغل برنامه سال اول شامل ۲۹۸ نفر از یک هزار ۵۳۳ نفر محقق شد.

وی افزود: سال گذشته برای تحقق این طرح ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که در نتیجه آن یک هزار و ۵۰۰ تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز و پنج هزار تن به ظرفیت تولید شیر خام استان کردستان اضافه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: همچنین در قالب پروژه‌های سال اول در واحدهای پرورشی سه هزار و ۲۰۰ رأس تلیسه دورگ سیمنتال و یک هزار و ۴۰۰ رأس تلیسه اصیل هلشتاین نیز تولید شده است.

سپری با بیان اینکه کشور به یک میلیون تن گوشت قرمز در سال نیاز دارد و سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود، یادآور شد: امیدواریم در پایان سال پنجم این طرح میزان تولید گوشت قرمز استان از ۲۷ هزار تن فعلی به ۴۰ هزار تن برسد تا گامی در تأمین ۱۳ درصدی واردات سالانه ۱۰۰ هزار تنی گوشت قرمز کشور برداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید