Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

صادرات 505 هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان

تولید سالانه ۲.۱ میلیون تن محصولات زراعی و باغی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در 5 ماهه نخست امسال حدود 505 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در رسته‌های زراعی، باغی، دامی و شیلات از مرزهای استان صادر شده است.

صادرات 505 هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، کردستان در تولید اکثر محصولات کشاورزی جزو 10 استان برتر کشور است تا جایی که رتبه نخست تولید توت‌فرنگی، رتبه دوم تولید میوه در باغات دیم، رتبه سوم تولید نخود، رتبه چهارم تولید گندم، رتبه پنجم تولید سیب‌زمینی و رتبه 6 تولید آفتابگردان و...را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی 20.3 درصد از ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده است و علاوه بر این سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان نزدیک به دو برابر سهم در کشور و سهم درآمدهای حاصل از فعالیت‌های کشاورزی در درآمد خانوارهای روستایی قابل توجه است.

کردستان با داشتن ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و داشتن مرز رسمی و بین‌المللی باشماق و بازارچه سیرانبند بانه می‌تواند نقش مهمی در پازل رونق اقتصادی کشور با صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد که البته تحقق این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تلاش بهره‌برداران این حوزه در جهش تولید است.

در همین راستا مصاحبه‌ای با فرید سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: چه میزان از اراضی استان زیر کشت قرار دارد؟

استان کردستان داری 2 میلیون و 170 هزار هکتار اراضی زراعی است که 11.8 دهم درصد این اراضی آبی و مابقی دیم هستند، 750 هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی و 40 هزار هکتار سطح کشت محصولات باغی سالانه در استان است.

تولید سالانه 2.1 میلیون تن محصولات زراعی و باغی

فارس: سالانه چه میزان محصول کشاورزی از اراضی زیرکشت استان  تولید می‌شود، آیا می‌توان این میزان را افزایش داد؟

در حال حاضر به صورت میانگین سالانه 2 میلیون و 100 هزار تن محصولات زراعی و باغی در استان کردستان تولید می‌شود.

کردستان داری سه میلیون واحد دامی است که نزدیک به 30 هزار تن گوشت قرمز، 244 هزار تن شیر، 10 هزار و 30 تن محصولات شیلاتی در استان تولید و بهره‌برداری می‌شود.

سالانه یک‌هزار و 800 تن عسل طبیعی در استان تولید می‌شود که البته عسل طبیعی تولیدی به لحاظ کیفیت و طبیعی بودن قابل قیاس با عسل تولیدی هیچ استان دیگری نبوده و به نوعی در سطح کشور شناخته شده است.

سالانه یک‌هزار و 800 تن عسل طبیعی در استان تولید می‌شود

در مجموع 2.9 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توانیم این میزان را تا 5.5 میلیون تن ارتقا دهیم.

فارس: چند نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان فعال هستند؟

در حال حاضر 113 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی، 80 هزار نفر امور دامی، 70 هزار امور باغی، 90 هزار نفر در امور زراعی فعالیت دارند و به نوعی صنعت کشاورزی استان با تلاش این مجموعه جلو می‌رود.

صادرات گندم کردستان به 14 استان کشور

فارس: استان کردستان در تولید چه محصولاتی پیشرو بوده و چه برنامه‌ای برای رونق بیشتر بخش کشاورزی در استان دارید؟

استان کردستان در زمینه تولید گندم به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین محصولات کشاورزی در جایگاه دوم تا چهارم کشوری قرار دارد، استان با تولید این میزان گندم به عنوان انبار غله کشور معرفی شده و سالانه نزدیک به 10 درصد گندم مازاد بر نیاز کشور از کشاورزان کردستانی خریداری و به 14 استان کشور صادر می‌شود.

فارس: آنچه شماها اعلام می‌کنید کردستان در زمینه تولید گوشت مرغ نیز عنوان‌دار کشوری است...

بله. سالانه بیش از 95 هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود و در حال حاضر با داشتن ظرفیت جوجه‌ریزی 60 میلیون قطعه در سال رتبه اول تولید مرغ در غرب و شمال غرب کشور و رتبه نهم را در کل کشور دارا هستیم.

توزیع 59 هزار تن نهاده دامی در کردستان

فارس: همانطور که اشاره کردید کردستان را می‌توان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور بدانیم برای رفع مشکلات این بخش به ویژه در زمینه تامین نهاده‌های دامی که امروز به مشکل بزرگی سد راه مرغداران تبدیل شده است چه اقداماتی انجام گرفته است؟

قطعا صنعت مرغ در کردستان یکی از پویاترین صنعت‌هاست رفع مشکلات فعالین و تولیدکنندگان این حوزه یکی از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی بوده و در این راستا توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای در بازه زمانی مختلف انجام گرفته است.

امسال تا پایان شهریورماه در مجموع 24 هزار و 130 تن کنجاله سویا و 35 هزار تن ذرت با قیمت تعزیراتی 2 هزار و 750 تومان  بین بهره‌برداران صنعت طیور و دامداران استان توزیع شده است.

تولید 40 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان

فارس: وضعیت استان در تولید سایر محصولات کشاورزی به چه صورت است؟

سالانه 320 هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید کردستان تولید می‌شود و رتبه بین چهار تا پنجم کشوری را در تولید سیب‌زمینی به خود اختصاص داده‌ایم.

با تولید سالانه بیش از 40 هزار تن توت‌فرنگی رتبه نخست از لحاظ سطح و تولید را به خود اختصاص داده‌ایم.

کردستان با تولید سالانه 115 هزار تن انگور دیم رتبه دوم در کشور را دارد و در زمینه تولید آلبالو رتبه چهارم و در سایر محصولات کشاورزی مانند گردو، آنجیر و غیره نیز جایگاه قابل قبولی در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

کردستان با تولید سالانه 115 هزار تن انگور دیم رتبه دوم در کشور را دارد

در زمینه تولید حبوبات نیز با تولید بیش از 42 هزار تن نخود در سال رتبه چهارم کشور را داریم.

پرداخت 1251 میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاروزی

فارس: با توجه  به میزان تولیدات محصولات کشاورزی و همچنین رتبه‌های استان در تولید این محصولات یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه استان بخش کشاورزی است در راستای حمایت از بهره‌برداران این بخش به منظور ارتقای هرچه بیشتر صنعت کشاورزی چه اقداماتی انجام گرفته و یا در دست اجرا دارید؟

قطعا مهم‌ترین مسئله که برای جهاد کشاورزی اهمیت دارد تسهیلات ارزان قیمت با دوران بازپرداخت مناسب است، در سال گذشته یک‌هزار و 251 میلیارد تومان تسهیلات در رسته‌های مختلف اعتباری در  قالب سرمایه‌ای و سرمایه‌ در گردش در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

پرداخت این تسهیلات توانسته است نفس تازه‌ای در رگ حیات کشاورزی استان بدمد به واسطه پرداخت همین تسهیلات افزایش ظرفیت یک‌هزار و 600 تنی گوشت قرمز را در کردستان شاهد باشیم که با توجه به طرح پیشران 13 هزار تنی گوشت قرمز در کردستان این حرکت بسیار خوبی است.

توزیع 43 هزار تن انواع کود شیمیایی در بین کشاورزان

فارس: یکی از مسائل بسیار مهم که در برخی مواقع مورد گله‌مندی کشاورزان است نبود کود شیمیایی به میزان کافی است در این خصوص توضیح دهید..

در زمینه تامین کود شیمیایی که یکی از مهم‌ترین ماده تغذیه‌ای در کشت و کار هم در زراعت و هم در باغبانی است سال گذشته توانستیم بالغ بر 43 هزار تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده است.

امسال هم در زمینه تامین کود شیمیایی اوره توانستیم حرکت بسیار خوبی در استان انجام دهیم به گونه‌ای که 54 درصد از سهمیه استان برابر با 38 هزار تن تامین و بین زارعین و باغداران توزیع کرده‌ایم.

قطعا ما تغذیه را به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل که نقش مهمی در پایداری تولید می‌تواند داشته باشد در دستور کار قرار داده‌ایم.

برگزاری دوره‌های آموزشی ترویج برای کشاورزان

فارس: یکی از موضوعات بسیار مهم در توسعه کشاورزی آموزش است آیا در کردستان در این راستا اقداماتی انجام گرفته است؟

همانطور اشاره کردید آموزش در زمینه‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است گام‌های خوبی طی سال‌های اخیر در سطح استان انجام و استمرار دارد، آموزش به عنوان مسئله ترویجی، فرهنگی و ارتقای دیدگاه کشاورزان مورد تاکید قرار گرفته و طی 6 ماه اول امسال با توجه به شرایط کرونایی دوره‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار شده است.

در کنار این دوره‌های آموزشی، یاوران تولید نیز از دیگر ظرفیت‌های فعال شده در راستای حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی است که در قالب این طرح کارشناسان توانمند در حوزه کشاورزی به صورت مستقیم با کشاورزان ارتباط دارند، 262 پهنه کشاورزی در سطح استان تعریف شده که هر یک از کارشناسان براساس تقسیم‌بندی  وظیفه رصد و رسیدگی به تمام مسائل حوزه کشاورزی و زراعت و غیره را در 3 تا 7 روستا دارند.

صادرات 505 هزار تن محصولات کشاورزی از مرزهای کردستان

فارس: عرضه یکی از مهم‌ترین مباحث در پایداری تولید است، آیا برای صادرات محصولات کشاورزی استان کاری صورت گرفته است؟

در 5 ماهه نخست امسال حدود 505 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در رسته‌های زراعی، باغی، دامی و شیلات از مرزهای استان صادر شده است، که با اظهار خود صادرکنندگان 169 هزار تن برابر 33.5 درصد مربوط به استان کردستان بوده است.

در 5 ماهه نخست امسال حدود 505 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در رسته‌های زراعی، باغی، دامی و شیلات از مرزهای استان صادر شده است

ارزش کل صادرات انجام شده به لحاظ ریالی حدود 178 میلیون دلار بوده که 64 میلیون دلار برابر با 36 درصد از این میزان براساس اظهار خود صادرکنندگان مربوط به کشاورزان استان بوده است.

فارس: سهم محصولات کشاورزی از کل صادرات استان چه میزان بوده است؟

در 5 ماهه اول امسال 320 میلیون صادرات انجام شده که 56 درصد از این میزان مربوط به صادرات بخش کشاورزی است که از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و نشان از نقش این صنعت در رونق اقتصادی استان است.

صادرات محصولات کشاورزی استان به لحاظ ارزش 178 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل که 120 میلیون دلار بود، رشد 49 درصدی داشته و این نشان می‌دهد بخش کشاورزی امسال جهش بسیار خوبی را نسبت به صادرات محصولات داشته است.

رشد دو برابری صادرات محصولات کشاورزی در کردستان

صادرات محصولات کشاورزی در 5 ماهه نخست امسال 505 هزار تن بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل که 240 هزار تن بوده است رشد 2 برابری به لحاظ وزنی دارد.

با توجه به شرایط امروزه که در زمینه صادرات داریم و ارزشی که به ازای هر تن صادرات عاید کشور، صادرکنندگان و در نهایت بخش کشاورزی می‌شود به ازای هر تن صادرات محصولات کشاورزی 262 دلار عاید کشور شده است.

به ازای هر تن صادرات محصولات باغی 447 دلار و به ازای هر تن صادرات محصولات دامی 821 دلار و به ازای هر تن صادرات محصولات شیلاتی 2 هزار تن عاید کشور شده‌ است.

به ازای هر تن صادرات محصولات باغی 447 دلار و به ازای هر تن صادرات محصولات دامی 821 دلار عاید کشور می‌شود

100 درصد محصولات شیلاتی که در مرزهای استان به عراق صادر شده است مربوط به محصولات تولیدی استان بوده و این نشان می‌دهد کردستان ظرفیت بسیار خوبی برای تولید و صادرات محصولات شیلاتی و دامی دارد.

عبور از کشاورزی خرد

فارس: افزایش تولیدات کشاورزی قطعا می‌تواند نقش مهمی در رونق صادرات استان داشته باشد، لازمه دستیابی به این مهم، عبور از کشاورزی سنتی به صنعتی است در این راستا چه اقداماتی انجام گرفته و یا چشم‌اندازهایی تعریف شده است؟

 با توجه به برنامه‌ریزی که در استان انجام داده‌ایم، حرکت از کشاورزی خرد به سمت کشاورزی‌های بزرگ در دستور کار قرار گرفته است، انشالله در آینده نزدیک با افتتاح طرح‌های بزرگی همچون طرح 2 هزار و 500 رأسی گاو شیری در شهرستان قروه، یک‌هزار رأسی در شهرستان دهگلان و 5 هزار رأسی پرواربندی نژاد سمینتال در شهرستان مریوان می‌توانیم به این هدف برسیم.

واحدهای بزرگ با توجه به رعایت استانداردهای لازم در تولید شیر مربوط به بار میکروبی و تولید گوشت قرمز با توجه به کیفیت می‌توانیم به سطح قابل توجهی در صادرات دست پیدا کنیم.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در راستای تحقق این مهم از سوی شخص استاندار و سایر متولیان امر دنبال می‌شود کسب مجوز صادرات محدود دام زنده از استان به کشور عراق از کارگروه ملی تنظیم بازار است، قطعا تحقق این مهم می‌تواند جهش بسیار خوبی در تولید گوشت قرمز برای کشور و رونق اقتصادی استان داشته باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید