Iranian Agriculture News Agency

طرح زهکشی آب‌های شمالغرب ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رییس سازمان جهاد کشاوری کردستان گفت: از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۳۲۸ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح زهکشی آب‌های شمالغرب در این استان هزینه شده و متوسط پیشرفت فیزیکی طرح نیز ۹۰ درصد است.

طرح زهکشی آب‌های شمالغرب ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری، اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح، اراضی بصورت دیم کشت شده و محصولات غالب منطقه شامل گندم، جو و نخود بود که پس از اجرای شبکه‌های فرعی در این اراضی پیش بینی می‌شود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به باغات مثمر تبدیل شود و در ۹ هزار و ۳۱۰ هکتار باقیمانده نیز کشت به صورت آبی انجام گیرد.

وی افزود: اجرای این طرح نقطه عطفی در توسعه و رونق کشاورزی استان بوجود می‌آورد بطوریکه با تبدیل هر هکتار اراضی دیم به آبی وتوسعه باغات و زراعت آبی، تولید در واحد سطح به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد که این امر تاثیر بسزایی در ارتقای در آمد بهره‌برداران و اشتغالزایی دارد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: پیش‌بینی می شود با اجرای این طرح برای چهار هزار و ۸۶۲ نفر اشتغالزایی مستقیم و هفت هزار و ۲۹۳ نفر اشتغالزایی غیر مستقیم در مجوع ۱۲ هزار و ۱۵۵ نفر مشغول کار شوند که این امر در کاهش نرخ بیکاری منطقه بسیار موثر بوده و راه را برای توسعه پایدار کشاورزی استان هموار می‌سازد.

سپری یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار پروژه ۱۰ هزار هکتار از اراضی طرح، امسال آماده بهره برداری شود و در صورت تامین بقیه اعتبارات بخش دوم از اراضی شامل ۶ هزار و ۸۱۰ هکتار نیز تا بهار سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه مطابق بررسی‌های به عمل آمده جهت اتمام کل پروژه زهکشی آب‌های شمالغرب در کردستان اعتباری حدود ۲ هزار میلیارد ریال است، گفت: آبی کردن ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی سنندج، پنج هزار و ۴۵۴ هکتار از اراضی کامیاران و چهار هزار و ۵۵۶ هکتار از اراضی مریوان تحت عنوان احداث شبکه های آبیاری تحت فشار پایاب هشت سد و یک دریاچه استان در حال اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: این سدها شامل امیرآباد و رمشت، گاوشان، زیویه، آزاد، قشلاق، گاران، سوران و دریاچه زریوار است که در مجموع بخشی از اراضی ۷۶ روستای این سه شهرستان که حوزه آبریز یا بالا دست سدها هستند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سپری با بیان اینکه با اجرای کامل مرحله اول این طرح برای ۶ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۸ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود، افزود: ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای مناطق مرزی از اهداف این طرح است و در آن یک شغل در ازای احداث هر ۲.۵ هکتار باغ و یک شغل در ازای هر پنج هکتار مزرعه آبی ایجاد می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید