Iranian Agriculture News Agency

کردستان پیشران افزایش تولید گوشت قرمز درکشور

استان کردستان از سال گذشته شروع به اجرای طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز کرده تا گامی در تامین ۱۳ درصدی واردات سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز کشور باشد.

کردستان پیشران افزایش تولید گوشت قرمز درکشور

به گزارش ایانا در استان کردستان،به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان،گوشت به‌عنوان یک کالای اساسی، یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی به‌شمار می‌رود و علاوه بر دارا بودن ارزش غذایی فراوان، تولید و فرآوری آن زمینه اشتغال و درآمدزایی را در بخش‌های مختلف فراهم می‌کند.

حال نکته مهم در نظام تهیه، تدارک و توزیع گوشت قرمز، افزایش قیمت آن در ۲، سه سال اخیر است واین موضوع از نظر ارزش غذایی باعث شده تا تغییراتی در سبک تغذیه مردم ایجادشود. بطوری که مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند، تفاوت چشمگیری پیدا کرده است

عرضه گوشت قرمز

واقعیت این است که میانگین قیمت سالانه گوشت در سال باید به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند به هر صورت شاخص پروتئین گوشتی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

احمدی، مالک یکی از قصابی‌های شهرسنندج می‌گوید:سال گذشته دامداران با بالا رفتن قیمت نهاده‌ها مجبور شدند دام را گران بفروشند و به تبع آن قصاب هم گوشت را گرانتر می‌فروخت.

او می‌افزاید:در چنین شرایطی میزان مصرف آن از سوی بخشی از اقشار آسیب پذیر جامعه با توجه به افزایش قیمت‌ها کم شده و آن‌ها اقدام به جایگزینی سایر فراورده‌های پروتئینی به جای گوشت قرمز کردند.

قصاب سنندجی

احمدی می‌گوید:باتوجه به اینکه نرخ عرضه گوشت قرمز درسال گذشته به علت قیمت بالای دام زنده افزایش چشمگیری داشت، اما امسال با کاهش قیمت دام، نرخ عرضه گوشت هم تا حدودی کاهش یافته است.

او کمبود گوشت را یکی از دلایل گرانی گوشت در بازارعنوان کردوافزود:خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی استان از سال گذشته اقدام به اجرای طرح پیشران تولید گوشت قرمز در سطح استان کرد که این کار هم به نفع مصرف کننده وهم به نفع فروشنده بود.

استان کردستان قطب دامپروری در کشور

استان کردستان با جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، سرزمینی تاریخی از نظر دامپروری و کشاورزی است و همواره به عنوان یکی ازاستان‌های مستعد در زمینه دامپروری با داشتن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالایی که دارد، قطب دامپروری در کشور بوده و مستعد توسعه بیشترصنعت دامپروری است.

این استان از قابلیت مطلوب در تولید علوفه مرتعی برخوردار بوده و علاوه‌بر آن زمین‌های زراعی استان دارای پتانسیل‌های قابل توجه برای تولید ذرت علوفه‌ای، یونجه و سایر مواد مورد نیاز دام است؛ به‌طوری که دشت‌های قروه و دهگلان از قطب‌های تولید علوفه در منطقه غرب کشور محسوب می‌شوند.

صنعت دامداری کردستان در مسیر توسعه و بهره وری

 

در مناطق کوهستانی کردستان به‌دلیل وجود مراتع درجه یک و مرغوب، دامداری شغل اصلی است از سویی میزان بارندگی‌ها در سطح کردستان مناسب بوده، به‌نوعی که هم‌اکنون میزان اراضی کشاورزی، باغی و جنگل‌ها در سطح این استان قابل توجه است.

از این رو برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با توسعه بخش دامپروری، به‌کارگیری پتانسیل‌های موجود، به‌کارگیری سرمایه انسانی، تأمین اعتبار و استفاده حداکثری از تسهیلات ممکن در راستای اجرای طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز بوده که همان توسعه دامپروری استان است.

افزایش ظرفیت تولید گوشت قرمز در کردستان تا ۴۰ هزار تُن

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید:سال گذشته با حمایت‌های مجموعه مسئولین استان و مجموعه جهاد کشاورزی سه طرح با عنوان طرح‌های پیشران در بخش کشاورزی تعریف شد که یکی از آن‌ها طرح افزایش تولید گوشت قرمز از ۲۷ هزار تن به ۴۰ هزار تن در طی یک برنامه ۵ ساله است.

محمد فرید سپری می‌افزاید: این طرح مراحل مختلف تصویب را هم در داخل استان و هم در خارج استان گذراندو در حال حاضربا تامین اعتبار وارد فاز اجرایی شده وقرار است تحولات قابل توجهی در بخش دامداری استان ایجاد کند.

سپری رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید:در طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز مقرر شده ظرفیت تولید این محصول در هر سال از ۲۷هزار تن فعلی به ۴۰ هزار تن برسد.

 

سپری می‌افزاید:با آغاز اجرای طرح پیشران افزایش ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز در این استان از سال گذشته، یک هزار و ۵۰۰تن از این برنامه شامل ۱۱.۵ درصد محقق شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با اتمام این طرح علاوه بر افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز، برای هفت هزار و ۶۲۹ نفر شغل جدید ایجاد و شغل ۱۵ هزار بهره‌بردار دامی استان نیز تثبیت می‌شود.

سپری میزان درآمد حاصل از تحقق این طرح‌ها برای هر سال با نرخ امروز یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

او می‌گوید:دربرنامه عملیاتی سال گذشته ۹ پروژه زیر بخشی برای این طرح تعریف شد و در نتیجه پیگیری‌های مختلف علی‌رغم عدم تامین ۱۰۰ درصدی اعتبارات ۶۸ درصد اهداف پروژه در سال اول و ۱۱.۵ درصد کل برنامه محقق شد.

سپری می افزاید:امید داریم با توسعه این اقدامات و افزایش بهره وری بخش کشاورزی و دامپروری استان و با استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی، بزودی شاهد خودکفایی در تولید گوشت قرمز باشیم.

اقدامات خوبی برای تولید گوشت قرمز دراستان کردستان انجام شده است

محمدی مدیرطرح افزایش تولید گوشت جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به واردات گوشت قرمز درکشور و ایجاد ارزش افزوده در تولیداین محصول می گوید:طرح پیشران افزایش گوشت قرمز در استان کردستان با ۹ پروژه شامل ۴ پروژه توسعه‌ای و ۵ پروژه ایجادی به مدت ۵ سال از (سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۲) تصویب شده است.

 

او  می‌گوید: سال گذشته طبق یک برنامه ریزی مدون و با سرمایه گذاری که انجام شد اجرای این طرح با هدف تولید ۱۳ هزار تن گوشت قرمزدر استان کلید خورد.

محمدی مدیرطرح افزایش تولید گوشت جهاد کشاورزی کردستان

محمدی می‌افزاید: طی این مدت ظرفیت تولید گوشت قرمز استان از ۲۷ هزار و ۷۰۰ تن به ۲۹هزار و ۲۰۰ تن و تولید شیر خام نیز از ۲۳۹ هزار تن به ۲۴۴ هزار تن رسید.

او می افزاید:طرح‌های زیر بخشی سال ۱۳۹۸ شامل بهبود مدیریت گوسفند داشتی، ترکیب ژنتیکی گوسفند پربازده، ایجاد واحد‌های پرورش گوسفند و بز پرتولید وارداتی، بهسازی و نوسازی اماکن دامی، توسعه گاو دورگ سیمنتال، ایجاد واحد پرورش گاو سیمنتال، توسعه پرورش گاو اصیل هلشتاین است.

محمدی می‌گوید:طرح بزرگ افزایش تولید گوشت قرمز چندین طرح بزرگ دیگر را در دل خود دارد از جمله ایجاد گاوداری‌های بزرگ، ایجاد پروار بندی بره و گوساله، وارد کردن نژاد‌های خارجی دام سبک که با منطقه ما سازگاری دارند و تولید شیر، گوشت و زایش آن‌ها بیشتر از نژاد‌های محلی است در واقع این طرح پیشران شامل ۹ پروژه در توسعه بخش دام سبک و سنگین می‌باشد و از اعتبارات تملکی و منابع تسهیلاتی بانکی در اجرای پروژه‌ها استفاده شده است.

واحدهای صنعتی بزرگ مثل گاو شیری 3 هزار راسی بنیاد مستضعفان در شهرستان دهگلان

مدیرطرح افزایش تولید گوشت جهاد کشاورزی استان کردستان می‌افزاید: در سال گذشته، ۷۸ درصد برنامه تثبیت شغل هدف گذاری شده به تعداد ۲ هزار و ۴۸۲ نفر از سه هزار و ۱۷۵ نفر و ۲۰درصد از ایجاد شغل برنامه سال اول شامل ۲۹۸ نفر از یک هزار ۵۳۳ نفر محقق شده است.

او می‌گوید:سال گذشته برای تحقق این طرح ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که در نتیجه آن یک هزار۵۰۰ تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز و پنج هزار تن به ظرفیت تولید شیر خام استان اضافه شده است.

 

محمدی گفت: همچنین در قالب پروژه‌های سال اول در واحد‌های پرورشی سه هزار و ۲۰۰ راس تلیسه دورگ سیمنتال، یک هزار و ۴۰۰ راس تلیسه اصیل هلشتاین نیز تولید شده است.

مدیرطرح افزایش تولید گوشت جهاد کشاورزی استان کردستان می‌گوید:سال گذشته در قالب طرح پیشران ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دامداران قرار دادیم وبا وارد کردن ۴ هزارو ۶۰۰ راس نژاد‌های هلشتاین و دو رگ سمینتال بر جمعیت دامی استان اضافه شد.

او می افزاید:کشور به یک میلیون تن گوشت قرمز در سال نیاز دارد، و سالانه حدود ۱۰۰ هزارتن واردارت گوشت قرمز داریم.

محمدی می‌گوید:در پایان سال پنجم این طرح میزان تولید گوشت قرمز استان از  ۲۷ هزار تن فعلی به ۴۰ هزار تن می‌رسد تا گامی در تامین ۱۳ درصدی واردات سالانه ۱۰۰ هزار تنی گوشت قرمز کشور باشد.

واما...

طرح پیشران تولید گوشت قرمزمی تواند در راستای تحقق شعار«جهش تولید»، با افزایش فراورده‌های دامی علاوه بر تامین نیاز و ایجاد امنیت غذایی، در توسعه اقتصادی فعالیت‌های کشاورزان و دامداران استان کردستان نیز نقش مهمی را ایفا کند و اجرای این طرح، سبب می‌شود تولید گوشت قرمزکه با اولویت وبرنامه‌های عملیاتی مدیریت جهاد کشاورزی کردستان و با همکاری دامداران استان رو به افزایش است هم کشور را در حوزه گوشت به خودکفایی برساند وهم با کاهش هزینه‌های تولید از افزایش غیر منطقی محصولات دامی جلوگیری شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید