Iranian Agriculture News Agency

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان

۷۵ سبزی‌کار متخلف به دستگاه قضایی کردستان معرفی شدند

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۷۵ سبزی‌کار متخلف در این استان به‌دلیل تولید محصول ناسالم به مراجع قضایی معرفی شدند.

۷۵ سبزی‌کار متخلف به دستگاه قضایی کردستان معرفی شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان کردستان، محمد غفوری اظهار کرد: امسال برای پنجمین سال متوالی محصول تولید شده سبزی‌کاران استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفت و در این راستا محصول ۷۵ نفر از سبزی‌کاران به‌خاطر استفاده غیرمجاز از کود شیمیایی و سموم ناسالم شناخته شد.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: طرح بررسی سلامت محصولات کشاورزی از نظر باقی‌مانده سم و کود امسال در شهرستان‌های سنندج، قروه، دهگلان و کامیاران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد و تمرکز اصلی نیز بیشتر بر انواع سبزیجات برگی، غذه‌ای، خیار و سیب زمینی بودند که محصولات مزارع آنان منطبق بر استانداردهای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نبوده است.

غفوری افزود: بررسی سلامت سایر محصولات نیز از اهداف مشارکت کاری این سازمان و دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی برای تامین سلامت و امنیت غذایی مصرف‌کنندگان بوده که در پنج سال گذشته این اقدام در مزارع برخی محصولات انجام شده است.

وی یادآور شد: طی بررسی‌های پنج سال گذشته مشخص شد محصولاتی همچون توت فرنگی، گندم و محصولات باغی این استان از نظر آزمایشات باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی سالم بوده و به همین دلیل از اولویت‌ها خارج شده است.

غفوری گفت: محصولاتی همچون سبزیجات برگی، خیار، سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز همواره دارای برخی مشکلات بوده و همچنان در اولویت‌های این نظارت و بازرسی مشترک دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی و سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

غفوری با اشاره به تشکیل گشت‌های ویژه با همکاری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان از سال ۹۵ تاکید کرد: نمونه برداری از محصولات کشاورزی در سر مزرعه برای نخستین بار در سطح کشور در این استان انجام شد.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذاسازمان جهاد کشاورزی کردستان، افزود: کارشناسان هنگام بازدید و نمونه برداری از مزارع به صورت چهره به چهره کشاورزان را در خصوص استفاده صحیح و به موقع از سموم و کود شیمیایی آموزش می‌دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید