Iranian Agriculture News Agency

سطح گلخانه‌های کردستان ۲ برابر افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توسعه کشاورزی مبتنی بر تولید محصولات با مزیت (کشت گلخانه‌ای) و گسترش بازار این محصولات در دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت و طی هفت سال سطح گلخانه‌های این استان شاهد رشد بیش از ۲ برابری بوده است.

سطح گلخانه‌های کردستان ۲ برابر افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، به نقل از ایرنا، محمدفرید سپری اظهار کرد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم تنها ۱۰ هزار متر مربع از اراضی استان زیر کشت محصولات گلخانه‌ای بود که این آمار اکنون با رشد ۱۰۰ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۶۰ متر مربع رسیده است.

وی اضافه کرد: از سوی مجموعه دولت در سند آمایش بخش کشاورزی، توسعه اراضی گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفته و سازمان جهاد کشاورزی کردستان در نظر دارد این سطح را به ۶۰ هکتار (۶۰ هزار متر مربع) برساند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی افزود: اکنون ۶۸ واحد گلخانه‌ای در استان احداث و برای ۶۷ دانش ‌آموخته کارشناسی و بالاتر رشته‌های کشاورزی و ۱۷۹ نفر دیگر از افراد جویای کار اشتغال ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: در این واحدها سالانه چهار هزار و ۵۴۳ تُن انواع محصولات گلخانه‌های و یک میلیون و ۷۰۰ هزار شاخه گل بریده تزئینی تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

سپری یادآور شد: این سازمان به منظور تحقق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری مجوز تاسیس گلخانه در ۴۱ هکتار را صادر و مدارک آنها را در قالب ۶۵ طرح با ۶۵۷ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال برای دریافت تسهیلات مورد نیاز به بانک‌ها معرفی کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال از محل مجوزهای صادر شده، عملیات احداث ۲۰ هکتار گلخانه آغاز شده که به صورت میانگین از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید