Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان

سطح باغات کردستان حدود ۵۲ درصد افزایش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در طول خدمت هفت ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم سطح باغات دیم و آبی در این استان رشد حدود ۵۲ درصدی داشته است.

سطح باغات کردستان حدود ۵۲ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، به نقل از ایرنا، محمدصالح احمدی، اظهار کرد: در ابتدای سال ۱۳۹۲ حدود ۳۲ هزار هکتار از اراضی این استان باغات دیم و آبی بود که اکنون با اقدامات ترویجی و برنامه‌های حمایتی این سطح به ۴۷ هزار و ۶۴۱ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه این میزان شامل ۵۲ درصد رشد است که بیشترین میزان رشد مربوط به باغات دیم با ۶۵.۷ درصد است، افزود: باغات دیم این استان با خدمات انجام یافته از هشت هزار هکتار سال ۱۳۹۲ هم اکنون با توسعه پنج هزار و ۲۵۲ هکتاری به ۱۳ هزار و ۲۵۲ هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: باغات آبی نیز دراین مدت از سطح ۲۴ هزار هکتار ابتدای سال ۱۳۹۲ با ۴۳ درصد رشد به ۳۴ هزار و ۳۸۹ هکتار رسیده است.

احمدی یادآور شد: کردستان با ویژگی‌های خاص اقلیمی، قابلیت و استعداد فراوانی برای تولید محصولات باغی دارد و از ابتدای شروع بکار فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون هفت هزار هکتار باغ دیم احداث شده است.

وی گفت: با توجه به روند تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی و در نتیجه کاهش منابع آبی قابل دسترس، استفاده از گونه مناسب باغی با کارایی بالا در مصرف آب از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد خواهد بود که در موفقیت توسعه باغات ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: از طرف دیگر تغییرات الگوی کشت یکی از راهکارهایی است که اکثر کارشناسان برای استفاده بهینه از خاک و آب پیشنهاد اجرای آن را دارند و در این زمینه استفاده از گونه های با پتانسیل بالای عملکردی و مقاوم با شرایط  نامساعد محیطی و استفاده از تکنیک‌های جدید در احداث باغات دیم جهت حفظ رطوبت و ذخیره آب تاکید دارند.

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز توسعه باغات دیم استان در اراضی شیبدار یکی از راهکارهای اساسی در توسعه باغبانی است و هم اکنون بیش از ۲۵ درصد سطح و تولید محصولات باغی استان را باغات دیم به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید