Iranian Agriculture News Agency

پنج‌هزار هکتار اراضی پایاب سد چراغ ‌ویس سقز آبی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و از محل تخصیص جدید آب (۹۶ هزار هکتار اراضی در استان کردستان)، پنج هزار هکتار از اراضی پایاب سد چراغ‌ویس سقز نیز از دیم به آبی تبدیل می‌شود.

پنج‌هزار هکتار اراضی پایاب سد چراغ ‌ویس سقز آبی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، کامران خرم اظهار کرد: ستاد احیا دریاچه ارومیه در طول چند سال اخیر برای اجرای طرح‌های کشاورزی حوزه این دریاچه ممنوعیت تخصیص ایجاد کرده بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سهمیه آبی کردن ۹۶ هزار هکتار اراضی استان، پنج هزار هکتار آن به اراضی پایاب سد چراغ‌ویس سقز اختصاص دارد.  

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات احداث سد چراغ‌ویس اعتباری برای تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی پایاب در نظر گرفته نشده بود، افزود: ضمن مجاب کردن ستاد احیای دریاچه ارومیه و کسب موافقت آن، با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم مکاتبه کردیم و در کنار جذب اعتبار در سال جاری، اعتباری نیز در سال ۱۴۰۰ برای ادامه اجرای شبکه پایاب سد چراغ‌ویس جذب خواهیم کرد.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه در صورت اجرا شدن این طرح، اقتصاد شهرستان سقز متحول می‌شود، یادآور شد: از محل سد آب چراغ‌ویس، ۲۵ میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی، سه میلیون برای صنعت و ۲۴ میلیون مترمکعب نیز برای بخش شرب سقز اختصاص می‌یابد.

خرم میزان پیشرفت فیزیکی احداث سد چراغ‌ویس را حدود ۹۴ درصد اعلام کرد و گفت: بدنه سد، تاج و سیستم روشنایی آن انجام شده و چند درصد باقی مانده شامل جاده‌های جایگزین است که پیمانکار آن انتخاب شده و در صورت سرعت در انجام پروژه، ساختمان سد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.  

وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به سقز نیز در حال اتمام و بیش از ۹۴ درصد پیشرفت دارد، اضافه کرد: ساخت تصفیه خانه پایان یافته و خط انتقال آب تصفیه شده به ورودی شهر سقز در مراحل آخر است و یک هزار و ۳۰۰ متر لوله‌گداری باقی مانده که به محض دریافت لوله‌ها، اقدام به اجرای آن می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید