Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان

۵۹ درصد از کل صادرات کردستان محصولات کشاورزی بوده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت:در ۴ ماه ابتدایی امسال صادرات محصولات کشاورزی کردستان حدود ۱۶۰ میلیون دلار بوده که تقریبا ۵۹ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

۵۹ درصد از کل صادرات کردستان محصولات کشاورزی بوده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، تولید محصولات کشاورزی در کشور و به ویژه در مناطقی مانند غرب کشور که شاخصه‌های جغرافیایی همچون آب و هوای مساعد و خاک حاصل خیز و باران کافی را دارا است رونق خاصی دارد.

استان کردستان نیز همواره از قافله تولیدات کشاورزی کشور دور نبوده و حتی یکی از قطب‌های اصلی تولیدات کشاورزی کشور چه از لحاظ زراعی و چه از لحاظ باغی به حساب می‌آید.

اما آنچه که امروز برای کشاورز و رونق صنعت کشاورزی استان حائز اهمیت است بحث بازار فروش و ایجاد رونق اقتصادی در استان با صادرات محصولات به توجه به وجود ظرفیت مرز باشماق مریوان است که خود پتانسیلی بالقوه برای ارزآوری به کشور و استان محسوب می‌شود.

برای اطلاع از وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان به خارج از مرزهای کشور با محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت و گویی را انجام دادیم که در ادامه خواهد آمد:

میزان صادرات محصولات کشاورزی در کردستان در امسال چه میزان بوده است؟

در ۴ ماهه ابتدایی امسال میزان صادرات محصولات کشاورزی استان حدود ۱۶۰ میلیون دلار بوده است که تقریباً ۵۹ درصد از کل صادرات استان کردستان را به خود اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۱ درصد افزایش داشته است.

آمار میزان صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان بر اساس ارزش وزنی در چهارماهه ابتدایی امسال ۴۷۱ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱۲ درصد رشد داشته است.

آیا تغییری در صادرات محصولات کردستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاصل شده است؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌های صادراتی در سایر نقاط کشور، خوشبختانه صادرات محصولات کشاورزی از مرز باشماق مریوان تعطیل نشد و فعالیت‌های خوبی در این ایام در مرز باشماق صورت گرفته است.

از مجموع کل صادرات صورت گرفته از طریق مرز باشماق مریوان در امسال بیش از ۵۶ میلیون دلار آن مربوط به تولیدات محصولات کشاورزی تولیدی استان کردستان بوده است.

هدف سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در امسال چیست؟

یکی از اهداف اصلی ما در امسال با توجه به پتانسیل‌های خوبی که استان در حوزه تولید محصولات کشاورزی و همچنین وجود تجار فعال و با تجربه، افزایش سهم تولیدات صادراتی در استان است.

با توجه به تحلیل‌های آماری سطح تولیدات صادراتی استان کردستان در چهارماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۱۱ درصد به ۳۶ درصد افزایش داشته است که رشد سه برابری را نشان می‌دهد و انتظار داریم که در سایه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی های صورت گرفته این روند رو به رشد در ادامه نیز دنبال و پیگیری شود.

بیشترین و کمترین صادرات محصولات کشاورزی استان مربوط به کدام مورد است؟

هندوانه با ۱۳۹ هزار تن و ارزش ارزی ۳۰ میلیون دلاری بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی استان کردستان را به خود اختصاص داده است و محصول گوجه فرنگی با ۵۵ هزار تن و ارزش ارزی ۲۴ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد و خیار نیز با ۱۲ هزار تن و ارزش ارزی ۳ میلیون دلار کمترین میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در سال جاری را به خود اختصاص داده است.

ارزآوری محصولات کشاورزی برای استان کردستان چگونه بوده است؟

میزان ارزآوری محصولات زراعی با توجه به ارزش وزنی صادرات آنها کم بوده است که این امر بیانگر آن است که برای ارزآوری بیشتر این محصولات باید فرآوری صورت گرفته و با بسته بندی مناسب ضمن افزایش قابلیت رقابت‌پذیری میزان ارزآوری آنها را افزایش داد.

میزان ارزآوری محصولات دامی و شیلاتی نیز نسبت به ارزش وزنی صادرات این محصولات نسبت به محصولات زراعی و باغی بیشتر بوده است، بنابراین با توجه به پتانسیل بالای استان کردستان در تولید محصولات دامی و شیلاتی می‌توان با برنامه ریزی مناسب زمینه را برای افزایش سهم صادراتی این محصولات افزایش داد.

طبق آمار موجود خوشبختانه کل صادرات محصولات شیلاتی از استان کردستان مربوط به تولیدات داخلی استان بوده است و از کل صادرات محصولات کشاورزی استان تقریباً ۳۵ درصد محصولات زراعی، ۳۳ درصد محصولات باغی و ۲۲ درصد محصولات شیلاتی صادر شده است.

دلیل افزایش صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی بیشتر چه چیزی بوده است؟

بیشترین صادرات محصولات مربوط به محصولات زراعی مانند هندوانه، گوجه فرنگی و سیب زمینی بوده است که این افزایش صادرات به دلیل کشش تقاضای بازار کشور عراق برای مصرف این محصولات بوده است.

صادرات محصولات باغی در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش وزنی حدود ۵ برابر و به لحاظ ارزش دلاری نیز ۲ برابر افزایش یافته است که یکی از دلایل این افزایش رعایت شاخص‌ها و ضوابط بسته بندی میوه توسط صادرکنندگان این محصولات بوده است.

وضعیت صادرات دام در چهار ماهه ابتدایی امسال چگونه بوده است؟

صادرات محصولات دامی در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش وزنی حدود ۴ برابر و به لحاظ ارزش دلاری تقریباً ۷۳ درصد افزایش داشته است و با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ در کشور صادرات این محصول فعلاً به صورت محدود صورت می‌پذیرد.

وضع ممنوعیت صادرات دام زنده در خردادماه سال ۹۷ و افزایش دام‌های پرواری و پایین بودن قیمت دام زنده نسبت به قیمت تمام شده موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان گردید و اینکه لازم است برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان ترتیبی اتخاذ شود تا حداقل صادرات دام زنده به صورت محدود انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید