Iranian Agriculture News Agency

عضویت 183 هزار نفر سهام دار در شبکه تعاون روستایی کردستان

مدیر تعاون روستایی استان کردستان گفت: 183 هزار نفر سهام دار در شبکه تعاون روستایی کردستان عضویت دارند.

عضویت 183 هزار نفر سهام دار در شبکه تعاون روستایی کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، پیمان اسکندری در جریان بازدید خبرنگاران استان از سیلوها و تعاونی‌های روستایی سطح استان اظهار کرد: مجموعه مدیران و کارکنان تعاون روستایی استان اعتقاد خاصی به رسانه و تاثیرگذاری انتقاد رسانه ها دارد.

وی نقد منصفانه رسانه‌های را ظرفیت بسیار خوبی در راستای رفع مشکلات و تصمیم‌سازی‌های مناسب در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: اصحاب رسانه باید با توجه به سه مولفه صراحت، صداقت و امانت‌داری ضمن انجام انتقادهای سازنده اقدامات و فعالیت‌های مختلفی را که دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهند اطلاع‌رسانی و با این کار موجب امیدآفرینی در جامعه شوند.

فعالیت ۲۷۵ شرکت تعاون روستایی در کردستان

به گفته مدیر تعاون روستایی استان کردستان، شبکه تعاون روستایی استان ۱۸۳ هزار نفر سهامدار در سطح روستاها دارد که این اعضا در قالب ۲۷۵ شرکت تعاون روستایی، ۱۱ اتحادیه شهرستانی و ۵ اتحادیه استانی فعالیت می‌کنند.

اسکندری در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت تعاون روستایی رسالت در دهگلان، عنوان کرد: این شرکت ۲هزار و ۶۰۰ نفر عضو دارد و نخستین سیلوی مکانیزه تعاون روستایی کشور در آن راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، این سیلو حدود ۱۵ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی دارد که از زمان آغاز خرید تضمینی گندم در سطح استان تا این لحظه ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان در این سیلو خریداری و انبار شده است.

مدیر تعاون روستایی استان کردستان در ادامه در جریان بازدید از شرکت تعاونی گنجی هم افزود: این شرکت تنها شرکت فن‌آوری تعاون روستایی بذر جو است.

افزایش راندمان تولید جو برای کاهش واردات این محصول ضروری است

اسکندری افزود: با توجه به بحث تحریم و اینکه سالانه ۴ میلیون تن جو وارد کشور می شود برای کاهش وابستگی به واردات جو در صدد افزایش کشت و راندمان جو در سطح استان هستیم.

وی در مورد فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعاونی روستایی در سطح استان هم اظهار داشت: تورم در روستاها همیشه از شهرها بیشتر است و فروشگاه‌ها با افزایش قیمت خاصی نسبت به فروشگاه‌های شهری برخوردار است.

مدیر تعاون روستایی استان کردستان با بیان اینکه از سال۹۷ فروشگاه زنجیره‌ای اترک روستایی برای اولین بار در استان تعریف شد و تاکنون ۲۴ فروشگاه در استان افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: فروشگاه‌های اترک یکی از بزرگترین خدماتی بود که در روستاها صورت گرفت.

 24 فروشگاه زنجیره اترک از سال 97 تا کنون در روستاهای کردستان راه اندازی شده است

 اسکندری با بیان اینکه ایجاد ۵۰ فروشگاه زنجیره ای دیگر را در دستور کار داریم، عنوان کرد: این فروشگاه‌ها با هدف تنظیم بازار و ارائه‌ کالای ارزان، رونق گرفتن فعالیت‌های تعاون روستایی و رفاه حال مردم بویژه روستائیان راه‌اندازی می شوند.

وی اذعان کرد: پیش‌بینی خرید گندم تا ۴ هزار تن را داشتیم، اما تا این لحظه در مرکز خرید وینسار ۵ هزار ۳۰۰ تن گندم خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی استان کردستان خاطرنشان کرد: اتحادیه تعاونی تولید از سال ۸۲ در استان تاسیس شده و در حال حاضر ۱۶ شرکت زیرمجموعه و ۷ هزار کشاورز عضو دارد.

اسکندری از انعقاد قرارداد ۱۵۰ هکتار خرید خیار صنعتی با کشاورزان در سطح استان خبر داد و گفت: تا این لحظه یک هزار و ۶۵۰ تن جو دامی نیز از جوکاران استان خریداری شده است.

خرید تضمینی  308 هزار تن گندم از کشاورزان کردستانی

وی تصریح کرد: در مجموع تا این لحظه ۳۰۸ هزار تن گندم مازاد در شبکه تعاون روستایی استان از کشاورزان خرید تضمینی شده است.

مدیر تعاون روستایی استان کردستان با اشاره به اینکه در سال گذشته در راستای حمایت از کشاورزان کامیارانی ۲۴ هزار و ۶۷۵ تن گوجه خریداری کردیم، گفت: در مجموع خرید توافقی محصولات کشاورزی در سال گذشته ۴۴هزار۲۷۷ تن بوده است.

اسکندری اضافه کرد: توزیع آرد در بین روستائیان از دیگر وظایف تعاونی روستایی که سال گذشته از طریق شبکه تعاون روستایی ۶۹ هزار و ۳۸۸ تن آرد در روستاها توزیع شد.

وی میزان توزیع آرد در روستاها طی چهار ماهه امسال را ۱۴هزار ۹۵۹ تن عنوان کرد و گفت: در زمینه توزیع سوخت شامل «بنزین، نفت و نفتگاز سال گذشته ۱۶۴ میلیون لیتر سوخت در بین روستائیان توزیع شده است.

طی چهار ماهه امسال را ۱۴هزار ۹۵۹ تن آرد در بین روستائیان توزیع شده است

 به گفته مدیر تعاون روستایی استان کردستان، در چهار ماهه امسال نیز ۴۱ میلیون لیتر انواع سوخت از طریق تعاون روستایی در بین روستائیان توزیع شده است.

وی تنظیم بازار شب عید را از دیگر رسالت های تعاون روستایی بیان کرد و گفت: سال گذشته۵ هزار و ۶۳ تن کالا های اساسی از طریق شبکه تعاون روستایی در سطح استان توزیع شده است.

430 تن محصولات کشاورزی از طریق تعاون روستایی صادر شد

مدیر تعاون روستایی استان کردستان اضافه کرد: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نیز برای نخستین بار در کشور طی سال گذشته ۴۳۰ تن  محصولات کشاورزی صادر شد.

اسکندری نبود بازار خرید را مهم‌ترین چالش فرآروی کشاورزان بیان کرد و گفت: استان کردستان در حوزه صنایع تبدیلی با مشکلات اساسی مواجه است و در حال حاضر بیشترین محصولات تولیدی استان به صورت خام خوری و یا با قیمت پایین تر از حق کشاورزان به فروش می رسد.

وی اظهار کرد:در استان ۴۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم داریم که رسیدن این میزان به سقف ۲۰۰ هزار تن از اولویت ها و برنامه های مورد توجه ماست.

به گفته مدیر تعاون روستایی استان کردستان، توزیع کود در بین کشاورزان از دیگر رسالت ها و وظایف تعاون روستایی است که سال گذشته ۲۲هزار و ۵۵۰ تن کود در بین کشاورزان توزیع شده است.

سال گذشته ۲۲هزار و ۵۵۰ تن کود بین کشاورزان سطح استان توزیع کردیم

 اسکندری از توزیع ۱۱ هزار و ۱۰۱ تن کود از طریق شبکه تعاون روستایی در چهار ماهه امسال خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۷۸ تن بذر و در چهار ماهه اول امسال نیز۳ هزار و ۳۹۹ تن بذر در بین کشاورزان توزیع شده است.

اسعد احمدی مدیرعامل شرکت تعاون روستایی وزیر هم در جریان بازدید خبرنگاران از سیلو۲۰ هزار تنی وزیر دیواندره، گفت: برای احداث این سیلو که ظرفیت ذخیره سازی بالغ بر ۲۰ هزار تن گندم دارد، ۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون تسهیلات گرفته ایم.

به گفته وی، این ظرفیت در مجموع با صرف اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان احداث شده که 2 میلیارد و 200 میلیون تومان آن آورده شخصی و 5 میلیارد و 800 میلیون تومان تسهیلات بانکی بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به آغاز فصل خرید گندم سیلو فعالیت خود را آغاز کرده ولی تا کنون به صورت رسمی افتتاح نشده است، اذعان کرد: امسال برای نخستین بار فعالیت این سیلو  شروع شده است.

وی اضافه کرد: ۱۵ روستا زیرمجموعه شرکت تعاونی وزیر هستند و تا این لحظه در مجموع  ۱۳ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید